Gävleborg

Björnspillningsinventering 2017

2017-08-03

2017 ska Dalarnas och Gävleborgs län spillningsinventera björn. Inventeringar kommer även att genomföras i delar av Värmlands, Uppsala, Stockholms, Örebro och Västmanlands län.

Inventeringen kan ge ett bra mått på hur stor björnstammen är totalt i området och hur utbredningen ser ut i de olika länen. Resultatet blir en värdefull grund för förvaltningen.

Länsstyrelserna genomför den praktiska inventeringen i samarbete med Svenska Jägareförbundet. Viltskadecenter koordinerar arbetet.

Insamlingarna i  Värmlands, Uppsala, Stockholms, Örebro och Västmanlands län kommer endast att genomföras i ett mindre antal områden och under andra former än i Dalarna och Gävleborgs län.

För mer info och inventeringskit kontakta rovdjursansvarig in din krets eller länstyrelsen.

Gävleborgs län: Hans Nordin
Tele: 010-225 15 04, hans.nordin@lansstyrelsen.se

Insamling av björnspillning för DNA-analys pågår mellan 21 aug-31okt!