Gävleborg

Överklagan vargjakt 2017

2017-11-01

Överklagande av Länsstyrelsen i Gävleborgs beslut daterat den 2017-09-28 rörande licensjakt på varg i Gävleborgs län, Dnr. 6437-2017

Yrkanden

Jägareförbundet Gävleborg överklagar härmed rubricerade beslut och yrkar att rätten beslutar om att länsstyrelsen ska utöka licensjakten till att omfatta ytterligare ett vargrevir, samt att det av beslutet ska framgå att strävan ska vara att fälla samtliga vargar i reviret.

Sakfrågan

Den svenska vargstammen har uppnått gynnsam bevarandestatus och antalet vargar överstiger kraftigt det av Riksdagen beslutade referensvärdesintervall om 170 – 270 vargar. Riksdagens beslut innebar att Naturvårdsverket bemyndigades att inom av Riksdagen beslutat intervall fastställa referensvärdet. Naturvårdsverket fastställde 2014 miniminivån i Sverige till 270 vargar (Naturvårdsverkets beslut 2014-10-30, Dnr NV-00552-14). Riksdagen beslutade vidare i december 2013 (Prop 2012/13:191 En hållbar rovdjurspolitik) att vargstammens koncentration ska minskas där den är som tätast.

Jägareförbundet Gävleborg konstaterar att varken tätheten eller koncentrationen av varg minskat i Gävleborgs län trots Riksdagens beslut. Gävleborgs förvaltningsmål är enligt länets förvaltningsplan ca 30 vargar motsvarande 3 föryngringar. I ljuset av detta kan också tydliggöras att länets Viltförvaltningsdelegation 2017 beslutade om länets Förvaltningsplan för stora rovdjur där det med all önskvärd tydlighet framgår att länsstyrelsen skall sträva mot att nå ner till länets förvaltningsnivå. Vidare står även att vid beslut om licensjakt efter varg skall kriterier baserade på andra viltarters status vägas in. Gävleborgs län är ett av de få län där föryngringar av alla stora rovdjur konstateras årligen, vi tar ett stort nationellt ansvar för både björn- och lodjursstammarna varför vi anser att vi måste sänka någon art för att minska det totala rovdjurstrycket i enlighet med riksdagens beslut.

Nivån på vargstammen har inte nämnvärt förändrats sedan 2013 trots Riksdagens beslut om att koncentrationen av varg skall minskas där den är som tätast och socioekonomisk hänsyn skall tas. Enligt Jägareförbundet Gävleborgs uppfattning finns utrymme att utöka licensjakten på varg i Gävleborgs län med ytterligare ett länseget eller med grannlän länsöverskridande vargrevir utan att underskrida varken länets förvaltningsnivå eller beslutat referensvärde i Sverige. Vintern 2016-2017 beräknades den svenska andelen av den Skandinaviska stammen uppgå till 355 individer, därefter har årets valpkullar fötts.

Av Högsta förvaltningsdomstolens dom 30 december 2016 (Mål 2406-2408-16, 2628-2630-16) framgår tydligt att det finns utrymme inom gällande svenska lagstiftning och EU direktiv att medge licensjakt på varg som syftar till att minska koncentrationen av varg och ta socioekonomisk hänsyn, så länge inte vargens bevarandestatus äventyras. Förbundet menar att de 355 vargarna som inventerades föregående vinter innebär att stammen, efter vårens föryngring, vida överstiger referensvärdet 270 vargar.

Gävle den 2017-10-31

Jägareförbundet Gävleborg