bakgrund

Vildsvinskväll i Kybacka

Foto: Anita Nyberg

2019-03-19

Igår kväll hade Gävle södra jaktvårdskrets anordnat en informationskväll om vildsvin. Det kom ca 100 personer som representerade markägare, jordbrukare och jägare. Det blev en mycket lyckad föreläsning där Filip Ånöstam som är jaktvårdskonsulent för Gävleborg/Dalarna berättade om vildsvinet, dess biologi och hur man förvaltar det på rätt sätt, bland annat vikten av samverkan mellan jaktlagen och markägare för att kunna hålla stammen i balans. Han visade även lite avskjutningsstatistik från nationell nivå samt på kretsnivå och 22 grisar har fällts i kretsen hittills detta jaktår.

Lotta Zetterlund från LRF Gävleborg och pratade om deras policy och hur mycket vildsvinen påverkar bönderna och dess grödor. Bland annat så kan mjölken blir märkbart försämrad när det kommer med jordsporer på grund av uppbökade vallar och då blir det t.ex omöjligt att göra ost på den och värdet sjunker.

Som representant för Länsstyrelsen pratade Sara Waern om deras förvaltningsplan och arbetet för att godkänna användning av fast och rörlig belysning vid åtel. Hon talade också om hur viktigt det är att utfodra dem med rätt foder och att man måste ha markägarens tillstånd för att anlägga en åtel eller foderplats.

Avslutningsvis så pratade Ulf Frykman från Calluna provtagning i Gävle om cesium. För många av de grisar som fällts i Gävletrakten har mycket höga cesiumvärden med en toppnotering på 27000bq ( gränsvärde 1500bq ) och Ulf tror det kommer öka när stammen ökar och fler grisar bökar upp cesiumet i marken. Så detta var en frågorna som både Jägareförbundet, LRF och Länsstyrelsen skall ta med sig till sina organisationer för att diskuterar om den stigande kostnaden för cesiumprovtagning och var vi skall göra av de grisar som måste kasseras. Så jägarna i Gävletrakten hoppas att det ska komma ett beslut inom en snar framtid på hur de ska hantera dessa då man inte finner det lämpligt att gräva ner dem heller.

Text och foto: Jörgen Linander och Anita Nyberg
Gävle södra jaktvårdskrets