bakgrund

Gävleborg

Foto: Magnus Rydholm

Dags för avskjutningsrapportering

Glöm inte att rapportera ditt jaktlags avskjutning

2019-05-07

Nu börjar det bli dags att börja rapportera in jaktårets avskjutning i viltdata. Av flera anledningar är detta viktigt för alla oss jägare. Vi på förbundet arbetar dagligen för de svenska jägarna, både för att förbättra förutsättningarna men även för att förhindra inskränkningar i jakten. I detta arbete ingår att träffa myndigheter och politiker, för att lyckas med att påverka måste vi ha torrt på fötterna kring hur våra viltstammar förändras och då är era rapporter viktiga. Vi är även nu uppe i en jakttidsprocess där alla jakttider ska ses över något som öppnar upp för möjligheten till ökade jaktmöjligheter, för att vi ska få våra medlemmars vilja igenom i denna process krävs även här att vi har tillförlitlig statistik.

Rapporteringen sker jaktlagsvis och det är viktigt att alla arter kommer med, från minsta björktrast till största kronhjort.

Om ni vill lära er mer om hur man rapporterar har vi planerat in ett antal kvällar där vi kommer hålla föredrag och även hjälpa er med rapporteringen. Anmälan sker på vår utbildningssida, leta er till rätt viltdatautbildning: https://jagareforbundet.se/utbildning/kurser/

14 maj kl 18,00 Sandviken

15 maj kl 18,00 Bollnäs

20 maj kl 18,00 Delsbo

Gå in på https://viltdata.se och hjälp oss att hjälpa er! Där finns även förra säsongens rapport och ni kan se statistik för den viltart som intresserar er. Om ni rapporterar älg i jaktrapport ska ni även rapportera in övrigt vilt i samma system och inte i viltdata.
Om ni har frågor, funderingar eller vill ha hjälp med rapporteringen så får ni gärna höra av er till mig.

Styrelsen Gävleborg genom

Filip Ånöstam Jaktvårdskonsulent Dalarna & Gävleborg &