Gävleborg

Foto: Jörgen Linander

Ungdomsläger 2022

Helgen den 1-3 juli gick vårat jakt och skytteläger för ungdomar mellan 13-17 år av stapeln i Björsjö då vi anordnade detta tillsammans med Jägareförbundet i Dalarna.

Foto: Jörgen Linander

2022-07-17

28st ungdomar varav 9st tjejer välkomnades på fredagen med fika och information om lägret där man fick sina rum och blev indelade i grupper innan middagen serverades. Efter maten så höll Wiktor Eriksson från Unga jägare Gävle-Dala ett föredrag för att informera om Jägareförbundets nätverk Unga Jägare, han är även en av initiativtagare till lägret.

På lördagen så blev det allt från tema viltvård, information om NVR verksamheten, HLR utbildning, luftgevärskytte, avståndsbedömning samt simulatorskytte.

Dagen avslutades med en föreläsning om säljakt av Anna-Carin Westling från Hudiksvall som är en av Sveriges mest rutinerade säljägare, där det både blev teori och praktik då dom som ville fick vara med att ta de olika prover som man behöver ta på sälarna efter man skjutit dom.

Söndagen spenderades på skjutbanan där man fick skjuta med det mesta från pilpåge, hagel, 22 long samt prova på klass 1 skytte.
Dagen avslutades med en sammanfattning, prisutdelning och diplomutdelning innan vi skildes åt.

Det var en riktigt rolig helg med ett bra gäng. Vi tackar alla deltagare och funktionärer för ett väl genomfört läger!

Samt stort tack till våra sponsorer.
@normahunting
@interjakt_borlange