Foto: Britta Lundh

Presentation av Jakten för alla och våran ambassadör William Jonsson

Foto: Privat

Jonas Johansson

Jakten för alla startades 2015 av Jonas Johansson från Mariestad som själv har en funktionsvariation sedan elva års ålder då han på grund av cancer fick amputera sitt vänstra ben. Men det stoppade inte Jonas från att ta sig ut i skogen och det visade sig att det går att jaga och ta sig fram i skogen med kryckor.

Så han ville med sitt initiativ visa och möjliggöra för andra det går att jaga med funktionsvariationer.

Sommaren 2015 tog Jonas kontakt med Anders Johansson som är jaktansvarig på Sveaskog och berättade om projektet och att de sökte jakttillfällen eller jaktmark. Han var väldigt positivt och hjälpande, så till hösten hade de sin första jakt i jakten för alla. Tillsammans med Sveaskog och det Första jaktlaget i Skrälldalen som är ett projekt tillsammans med Jägareförbundet Gävleborg, de var då 5 deltagare.

Sedan dess har de haft många andra jakter med, bland annat klövviltsjakt på Stora Eks egendom och kaninjakt på Gotland. Man kan säga att det brukar finnas 4-5 olika jakttillfällen per år runt om i Sverige.

Hösten 2020 hade de sin första älgjakt tillsammans med oss i Jägareförbundet Gävleborg i Sidertjärn som blev ett populärt evenemang och har fortsatt vara de sen dess.

Det var även där som William Jonsson från Järvsö fick skjuta sin första älg i september 2021 och som efter det kom i kontakt med Katarina Olinder som är ordförande i Ljusdal-Ramsjö Jvk och ville göra honom till talesperson och ambassadör för personer med funktionsvariationer i kretsen men det stannade inte där, då vi i Länsföreningen tyckte det var ett mycket bra initiativ så i december 2022 valde vi att göra om honom till ambassadör för hela Gävleborg.

Så vi kommer nu att bygga vidare på den verksamheten tillsammans med William och gänget i Jakten för alla

Har du en funktionsvariation men är jaktintresserad och vill komma i kontakt med nätverket, tveka inte att hör av dig.

Kontaktpersoner:

Jakten för alla

Jonas Johansson 0705927466

Jägareförbundet Gävleborg

William Jonsson 0703215520

Jörgen Linander 0702030503

Katarina Olinder 0707187287

William Jonsson

William Jonsson från Järvsö jagar från sin rullstol. William har ryggmärgsbråck, som man föds med och hans är så pass kraftigt att han inte kan gå och har heller ingen känsel i benen.

Trots det har jakten, genom pappan, alltid funnits med honom i livet. Det har i sin tur gjort att William Jonsson inte sett några hinder att ta jägarexamen.

” Pappa jagar och brinner för jakten lika mycket som jag. Han tog med mig i barnvagnen när jag var liten. Sedan dess har jakten funnits där. Jag har aldrig sett några vidare hinder, egentligen. Redan innan jag fick egen bössa eller kunde uppsiktsjaga så har pappa hjälpt mig. Har passet varit på en höjd, på andra sidan ett dike eller något sådant har han burit mig”

Citat från Svensk Jakts reportage om William

Länk till reportage