bakgrund

Gotland

Foto Dan Persson

Medlemmar får frön till kantzoner

Jägareförbundet Gotland och jaktvårdskretsarna bjuder medlemmar på frö till kantzoner för biologisk mångfald och fältvilt!

2020-04-06

Vi delar ut frö till kantzoner som är 2-6m breda. Detta för att få ut så mycket som möjligt av så liten frömängd som möjligt. Vill du så större skiften går det bra att köpa mer frö. Antingen genom att beställa själv eller köpa av det lagret som finns på plats till vanliga medlemsrabatten 20%.

Inköpt mängd räcker till 66 medlemmar per krets. Vi har tre olika fröblandningar som alla gynnar den biologiska mångfalden för fältvilt, men även pollinatörer, rovinsekter och småfåglar.

Planerad mängd frö per medlem är 1 kg frö som räcker till 3m x 300. Du väljer mellan:

• Fältvilts Diana, 3 x 300 m – kycklingbiotop fasaner och rapphöns, invid häckningsbiotoper.
  • Landskaps Diana, 3 x 300 m – blommande biotoper för små ytor t ex vid byggnader, vägar.
  • Viltbete Diana, 3 x 200 m – blommande viltåker för rådjur och hare, skogsnära.

Du anmäler ditt intresse till Gert Luks via telefon 010-5847659 eller mejl gert.luks@jagareforbundet.se och anger ditt namn och medlemsnummer, telefonnummer och mejladress samt anger längd på kantzon i 2 meters bredd. Du får väldigt gärna ta foton på marken Före sådd och Efter i full blom.
OBS vecka 20 när Gert har semester, är det Håkan som håller i utlämning av frö. Du når honom via telefon 070-882 11 67

Gå gärna ihop med andra medlemmar i sådd med maskin, över sockengränser går också bra! Tänk på att alla meddelar Gert sitt intresse.

Vi lämnar ut frön från onsdag 15 april på Lövsta, Romakloster. Gert ger närmare information om var och hur.

Frö som blir över återlämnas när sådd är färdig, så fler medlemmar får möjligheten. Intresset kan vara större än vad vi räknar med, men vi ser detta som ett startskott för framtida bred satsning på Gotlands fältvilt och biologisk mångfald.

Lathund för sådd
En bra såbädd är nödvändig för ett full gått resultat, välta gärna efter för att behålla den fukt som finns i jorden.

Gödning NPK eller Axan N27-4 mängden kan vara ca 70 kgN/ha dvs ex NPK 21-4-11 ca 350kg fullgödning/ha.

Om man är enskild så finns det en handsåmaskin att låna som man lämnar tillbaka så fort man är klar, så nästa får möjlighet.

Tänk på att göra ett såprov så man vet hur fort man ska veva/gå. Det går självklart att sprida för hand men tänk på att det är väldigt lite frö som ska ut.

När ni sår med traditionell såmaskin så sår man med fördel var annan såbill detta för att skapa luft och plats för rapphönskycklingar och fasankycklingar att ta sig fram och leta insekter i skydd.

Viltbetes Diana sås traditionellt med alla såbillar, frölåda eller med handspridaren.