Gotland

foto Mostphotos

Sommarhälsning till våra medlemmar

2021-07-01

Idag den 1 juli 2021 har vi för första gången på mycket länge nya jakttider att förhålla oss till, regeringen tog beslutet i våras och nu börjar de att gälla. Se till att du själv har koll på vad som gäller.

Tiden kring förbundsstämman har varit omtumlande med många olika turer och utspel. Jag hoppas att hela organisationen kan ta lärdom av det som varit och nu blicka framåt. Svenska Jägareförbundet behöver stå starkt även i framtiden.

Årets första kretskonferens genomfördes digitalt den 20 Maj, alla kretsarnas styrelseledamöter var inbjudna. Avgående förbundsordförande Torbjörn Larsson redogjorde bland annat för turerna kring de beslutade förändringarna i det Allmänna uppdraget, och förbundets arbete nationellt. Vi hade sedan en genomgång av de nya jakttiderna och andra aktuella frågor. Tveka inte att höra av dig till din jaktvårdskrets om du som medlem har tankar och förslag på aktiviteter, utbildningar eller annat.

Jaktvårdskonsulent Dan Persson och viltvårdare Gert Luks har under våren genomfört ett tiotal rådjursutbildningar på Gotland. Temat har varit rådjursförvaltning och syftet är att öka kunskapen lokalt i era jaktlag/klubbar, utbildningarna kommer att erbjudas även i höst.

Föregående års frösatsning blev väldigt lyckad och resulterade i att över 12 mil blommande kantzoner såddes till förmån för fältvilt och insekter. Därför beslutade länsföreningen att vi fortsätter med denna satsning även i år, förhoppningen är att så många som möjligt tar chansen att odla för biologisk mångfald.

Skjutbanan i Hejdeby är öppnad för säsongen. Nu finns möjligheten att öva dina färdigheter i skytte på älgbanan (80m) och vildsvinsbanan (50m), båda med automatisk markering.

Slutligen har jag nöjet att meddela att Jägareförbundet Gotland fortsätter att växa, vi är nu vid jaktårets slut 1275 medlemmar på Gotland. Fantastiskt! Ett stort tack till alla er som engagerar er i förbundet, tillsammans gör vi skillnad.

Med önskan om en härlig sommar och ett riktigt gott nytt jaktår!

Hans Olsson
Ordförande Jägareförbundet Gotland