Gotland

Fotograf: Wildmedia/Mostphotos

Klövvilt i balans - 8 samt 9 mars

Välkommen till två tillfällen med dialogmöte om klövvilt i balans.

2023-02-15

Skogsstyrelsen, Länsstyrelsen, Jägareförbundet, Mellanskog och LRF hälsar allmänheten och andra aktörer med intresse för vilt varmt välkomna till ett möte om främst rådjur och dovvilt på Gotland.

• Onsdag 8 mars kl. 18.30 – 21.00 Stenkyrka Folketshus
  • Torsdag 9 mars kl. 18.30 – 21.00 Levide Bygdegård

Deltagande organisationer/myndigheter kommer att berätta hur de jobbar med viltförvaltning och vilka möjligheter som finns för att begränsa skador av klövvilt genom aktiva åtgärder.

PROGRAM

• Skogsstyrelsen inleder och gör en redovisning av Råbin (Rådjursbetesinventering).
  • Länsstyrelsen redogör för dovhjortens utbredning på Gotland, pengar till utfodring av vilt utanför hägn.
  • Jägarförbundet presenterar fakta om rådjur och dovvilt samt goda exempel på samarbete mellan jägare och skogsägare.
  • Mellanskog - Hur ska man tänka som skogsägare? Förebyggande åtgärder och åtgärder i föryngringar.
  • LRF - Toleransnivåer för skador av vilt i jordbruket och betydelsen av samverkan och aktiv viltförvaltning.

Deltagandet är kostnadsfritt, men vi vill gärna ha in din ANMÄLAN om vilken kväll ni kommer senast 28 februari. Meddela eventuella matallergier.

Anmälan via e-post till Ingvar Hansson, ingvar.hansson@skogsstyrelsen.se

Vid eventuella frågor kontakta Ingvar Hansson via telefon 0498-25 85 18