Olycka - Svenska Jägareförbundet

Olycka

Om olyckan är framme

Klicka här för att komma till viltolycka.se

Viltolycka; Ring 112 och gör en polisanmälan om du skadat ett djur eller hittar ett trafikskadat djur vid vägen. Då kan både djurets lidande och risken för nya olyckor minska. Om djuret har dött och ligger vid sidan av vägen ska du kontakta Polisen snarast på telefon 114 14.; Enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller älg; rådjur; hjort; vildsvin; björn; varg; järv; lo; utter; örn och mufflonfår.; Vid polisanmälan av en viltolycka ska du uppge:; Dina person- och fordonsuppgifter.; Var olycksplatsen är; ort; vägnummer och kännemärken.; Vilken typ av djur som är inblandat; om det finns kvar på platsen eller i vilken riktning det försvunnit.; Olycka med tamdjur; Om du skadat eller dödat ett tamdjur är du skyldig att märka ut platsen och snarast kontakta Polisen. Om ditt husdjur har blivit påkört av okänd förare ska du kontakta Polisen på telefon 114 14.; Mer information finns på www.polisen.se.

2013-02-13 2016-05-02