Örebro län

Länsmästerskapet i eftersök

Eftersök av god kvalité är en viktig del i Jägareförbundets arbete med hög jaktetik och ett led i arbetet med att skapa förtroende för jakten hos den breda allmänheten. Det går också att tävla i grenen och Jägareförbundet Örebro län har genomfört sitt länsmästerskap i högsommarvärmen. God uppslutning, fina prestationer och kamratlig samvaro präglade hela arrangemanget.

2021-09-07

Söndagens den 25 juli genomfördes länsmästerskapet i eftersök för Örebro län. Arrangemanget är en del av hundverksamheten i Jägareförbundet Örebro län som leds av Ulf Skoglöf. Trots pandemi och därmed följande begränsningar är intresset för aktiviteter riktade till jägare och jakthundar stort.

Åter till mästerskapet som genomfördes i västra delen av länet där Närkesslätten går över i Kilsbergen. Värdar för det hela var Hidinge Jaktvårskrets med ordföranden Oskar Eklund och Anders Preinert i spetsen. Oskar visade också sin talang som kock när han tillagade lunchens som sponsrats av Nora Jakt- och Sportskytte.

Tävlingsledare var Henrik Widlund som i vanlig ordning styrde hela genomförandet på ett föredömligt sätt. Henrik var också spårläggare och domare tillsammans med Claes Jansson och Lars Nilsson.

Nöjda spårläggare och domare från vänster Lars Nilsson, Claes Jansson och Henrik Widlund som även var tävlingsledare.

Tävlingen bestod av momenten

• Dygnsgamla spår
  • Fråga skytten
  • Skottplatsundersökning
  • Teori
  • Skytte
  • Passivitet under skottlossning

Trots en tryckande högsommarvärme lyckades såväl hundar som förare bra. Några funktionärer agerade ”förvirrade skyttar” och gjorde som sådana en stor insats för att göra momenten på skottplatsen så autentiska som möjligt. Skyttet genomfördes som en jaktstig med såväl fasta som ”pop-up”-mål.

Gunilla Erlandsson med Enzo från Nora lyckades bäst och slog förra årets vinnare Patrik Andersson med Hasse från Örebro med en futtig poäng. Tredjeplatsen delades av Håkan Persson från Askersundskretsen och Magnus Walltersson från Laxå.

Foto: Mirre Leü
Gunilla Erlandsson med Enzo segrade i länsmästerskapet i eftersök för Jägareförbundet Örebro län och kommer att representera länet i regionmästerskapt på Gotland.
Foto: Mirre Leü

Glada pristagare från vänster Magnus Waltersson, Laxå, Håkan Persson, Askersund, Patrik Andersson Örebro och Gunilla Erlandsson, Nora
Foto: Mirre Leü

Det var mycket glädjande att av länets tio jaktvårdskretsar var nio representerade i mästerskapet. Till nästa år räknar arrangörerna med att alla kretsar är med.

Länsföreningen stod för prisbordet och priserna delades ut av länsföreningens ordförande Göran Eriksson.