Fotograf:Olof Nilsson

Skogaholm

SKOGAHOLM JAKT - EN RESURS FÖR JÄGARE Genom ett samarbete mellan Jägareförbundet Örebro län och Sveaskog har vi tillgång till en jaktmark i Skogaholm (södra Närke), jaktmarken är på ca 1100 ha för ungdomar, nya jägare och övriga medlemmar. För att delta i Skogaholm Jakts jaktliga aktiviteter krävs medlemskap i Jägarförbundet och jägarexamen.

Hitta till Skogaholm klicka här

Viltvårdssliga
Är du intresserad av viltvård och vill skapa bra förutsättningar för viltet på din egen mark eller jaktmark men inte vet hur och vad som främjar olika viltslag finns en viltvårdsslinga som utgår från vindskyddet vid Ämta gärdena nära Skogaholm.
Slingan har 11 stationer och är ca 1km lång.

Kurser för jaktlag och kompisgäng
Vill ni veta mer om hur man förvaltar vildsvin eller dov, då har vi kurser för er.
Kursen genomförs i fält där vi går igenom vad man bör tänka på för att t.ex. minimera skador, vilka djur man bör rikta jakten mot etc. Naturligtvis avslutas kursen med ett jakt. Kontakta verksamhetsansvig om du vill boka en kurs för ert jaktlag/kompisgäng.

Hundjakt.
Det genomförs 4 hundjakter/år som kretsjakter eller jakter för ungdomar och nya jägare, i listan på sidan planerade aktiviteter/jakter kan du se vilket upplägg som gäller för året. Vi jagar dovvilt med drivande hund och man träffar jägare från andra delar av länet. Vill du delta? se i listan om du ska anmäla dig till din kretsrepresentant eller med anmälningsfolmuläret till Skogaholm jakt.

Anmälan till Åteljakter på vildsvin.
Du anmäler dig till dessa jakter via det anmälningsformulär som du kommer till genom att klicka här.
Vi behöver kontaktuppgifter till dig så vi kan nå dig ifall om jakten t.ex. måste ställas in eller är fulltecknad. Då behövs både e-postadress och mobiltelefonnummer meddela även ditt medlemsnummer.

Kostnad
Kostnad för åteljakterna finns beskrivet på sidan för planerad verksamhet.

Förutsättningar för jakterna
Samtliga jakter genomförs med pedagogiskt inslag, det innebär att det läggs större fokus på genomgångar före och efter respektive såt.
Det viktigaste på Skogaholm jakt är att få vara med och uppleva en trevlig jaktdag som är säker, välorganiserad och spännande.
Det vilt som skjuts köps av deltagarna till ett förmånligt pris. Som utbildningsmoment kommer tillvaratagande i form av passnig av viltet att vara en viktig del.

Utbildningar

Länsföreningen upplåter marken i Skogaholm till Samverkansområde-mitt, ett antal konsulentledda utbildningar i form av vildsvinsjaktutbildning, dovviltsjaktutbildning och viltundersökaren.
Kostnaden för en sådan kurs redovisas i kurspresentationen under fliken Kurser & utbildningar.
Till dovvilt och vildsvinsjaktutbildningarna är det även riksintag där vi även kompletterar ÖsterMalma med dessa kurser.
Kurserna är inte riktade mot några specifika målgrupper, alla är välkomna att anmäla sig.
Alla kurser innehåller moment av både teoretisk och praktisk karaktär.

Hundverksamhet
På Skogaholm finns det möjlighet för jakthundklubbarna att delta i jakterna, men också att förlägga egen verksamhet till marken, naturligtvis i mån av tid och plats.
Naturligtvis krävs att hundklubbarna är medlemmar i Svenska Jägareförbundet.

Medhjälpare
Samtliga kretsar har delaktighet i skötsel av marken genom en kretsansvarig i kretsstyrelsen.
Har du lite tid över och känner att du vill vara med och skapa möjligheter för andra medlemmar så är du välkommen att kontakte kretsansvarige i den krets du tillhör.

Skogaholm jakt

kontaktuppgifter till ledningen för Skogaholm

Samuel Svanberg

Verksamhetsansvarig Skogaholm