Medlemsbrev Mars 2020 - Svenska Jägareförbundet

Södermanland

Medlemsbrev Mars 2020

Vi befinner oss alla i en mycket annorlunda situation. Självklart har detta påverkat även Länsföreningen och våra jaktvårdskretsar. Många aktiviteter har ställts in… men vi hanterar situationen och planerar framåt!

2020-03-29

Våren blev inte som tänkt

Årsstämman den 14 mars ställdes in pga corona/covid-19 och flyttas fram till närmare sommaren. Den planerade Jägarskoledagen 26 april på Öster Malma är även den inställd, liksom Kretskonferensen den 28 april.
… och skyttetävlingar. Framför allt de med tävlingsdeltagare som reser runt på ett flertal olika tävlingar.
Men vi skjuter inte upp att skjuta, för många banor öppnar i april. Vi är utomhus och vi håller ju säkerhetsavstånd i vanliga fall. Däremot har banorna restriktioner om regler för att man bör vara symptomfri, om handtvätt, hur betalningar för serier/ammunition hanteras. Se jaktskyttebanas websida, eller kontakta ansvariga, om vad som gäller för just din bana.

Vi hoppas kunna genomföra ett flertal aktiviteter. Säljaktsutbildningen 25 april och dagen på Jaktia, Skavsta den 9 maj.
Har du bokat kurs eller träning under april och maj månad, kan det vara bra att titta på vår websida, i kalendern eller följa vår facebook om vad som kan genomföras och vad som ställs in. Är du osäker kan du ta kontakt med kursledningen.

Även i dessa tider planerar vi framåt!

Fältvandring 13 juni på Tuvekärr

Rapphönan som indikator. Utbildningsdag om fältvilt, utsättning och biologisk mångfald med blommande kantzoner för pollinatörer, rovinsekter mm. Vi bjuder på kursdagen. Medtag egen kaffe/lunchkorg i rådande läge. Kursledare: Dan Persson.
Anmäl dig på https://jagareforbundet.se/utbildning/kurser/ välj Sörmland.

Medlemsdag 1 augusti på Jaktia, Skavsta!

Vi har inte hela programmet riktigt klart än… Håll utkik efter inbjudan som kommer i god tid!

Har du förslag på uteaktiviteter?

Det finns mycket vi kan göra trots nuvarande situation! När vi är utomhus med säkerhetsavstånd och noggrant följer Folkhälsoinstitutets råd (se nedan).
Hör av dig till medlem@svjf-d.se!

Vänliga hälsningar
Jägareförbundet Södermanlands län

Råd och rekommendationer – Corona/covid-19

Vi har följt myndigheters och Jägareförbundets rekommendationer om hur vi hanterar smittspridningen.

• Större evenemang ställs in tills läget stabiliserat sig.
• Mindre möten med ett fåtal personer kan genomföras. Se nedan
• Utomhusaktiviteter med en mindre grupp kan genomföras. Se nedan

Vid alla möten följer vi folkhälsomyndigheters rekommendationer!
• Personer med förkylningssymptom stannar hemma i frivillig karantän
• Noggrann handtvätt
• Fysiskt avstånd även mellan friska/symptomfria personer
• Eventuella nysningar skyddas med armveck samt att näsdukar odyl hanteras enligt rekommendationer
• Speciell hänsyn till äldre personer

Det är viktigt att vi hjälper sjukvården att plana ut kurvan för nya sjukdomsfall,
så personalen får möjlighet att hantera situationen på ett bra sätt.