Länsmästerskapen eftersök 2020 - Svenska Jägareförbundet

Södermanland

Länsmästerskapen eftersök 2020

Länsmästerskapen i eftersök avgjordes den 25/7 i Strängnäs, på Klinkeboda jaktskytteklubb och närliggande områden.

2020-08-18

Det var ett strålande väder, soligt men inte för varmt för vare sig hundar eller hundförare. 7 kretsar hade haft uttagningar och skickat representanter till länsmästerskapen, vilket var mycket positivt. Till nästa år hoppas vi att alla kretsar skickar en representant.

Tävlingen bestod av tre olika moment: Spårning där spårstarten var satt på en vägsträcka, och efter en del bloduppehåll och vinklar återigen gick över samma väg. Spåren var nattgamla, ca 7 – 800 meter långa, och sparsamt blodade.

Skyttet bestod av 10 skott mot 10-ringat vildsvin, där två skott sköts från 50 meter, fristående, och de övriga 8 skotten avlossades från 25 meter på löp 4 snabbt och 4 långsamt. Frågorna hade sammanställts av jaktvårdskonsulent Matilda Söderqvist och överlämnades till domarna i obruten förpackning innan tävlingen startade.

Tävlingsstarten var satt till klockan 08:00, och efter genomgång av dagen och tilldelning av domare till respektive ekipage så begav sig de 5 första ekipagen ut. Vartefter ekipagen återkom till samlingsplatsen så vidtog skyttet en och en.

Resultatmässigt var det mycket jämnt, och det var mycket kompetenta hundar såväl som hundförare som deltog. De fyra första hundarnas spårarbete låg inom 5 poängs marginal, och på de övriga momenten var skillnaden än mindre. Max poängen på de olika momenten var spårning 80 poäng, skytte 20 poäng(∑x0.2) och frågor 10 poäng, således maximalt 110 poäng.

Vinnare detta år blev Henrik Wiklund med Wachteln Rex, vilka kommer att representera länet i regionsmästerskapen den 30/8, som detta år anordnas av länsföreningen i Värmland  och genomförs på Jägartorpet.

Resultatlista (spårning, skytte, frågor)

Krets

Svärta-Trosa JVK

Magnus Kjellberg

Bröt tävlingen

Ett omnämnande skall domarna med Anders Pettersson & Helena Sjöström i spetsen ha då de lagt ner tid på att försöka hitta liknande förutsättningar för alla ekipage samt ett spår som liknar ett verkligt eftersök. Vidare skall Roger Björk, Tommi Holappa, Stig Sjöström samt från styrelsen Karin Alm ha ett stort tack för all hjälp. Utan denna hjälp har detta inte kunnat genomföras.

Slutligen ett tack till sponsorerna Triexi AB och Agria som tillsammans med länsföreningen skänkt priser.