Salmonella hos vildsvin - Svenska Jägareförbundet

Södermanland

Salmonella hos vildsvin

Provtagningen av salmonella på vildsvin har nu pågått i två månader

2021-02-22

Provtagningen av salmonella på vildsvin har nu pågått i två månader och tack vare de sörmländska jägarna har det hittills kommit in ungefär 60 prover. Av dessa prover har 10–15 påvisat Salmonella choleraesuis, den typ som man genom denna övervakning önskar få en uppfattning om.

Kartläggning från SVA: Övervakning av salmonella

Vildsvinet visar positivt för salmonella – farligt att äta köttet?

Nej, kött som kommer från ett vildsvin med salmonella går alldeles utmärkt att äta. Troligen har många av oss redan gjort det. Det gäller oavsett om bakterien påvisades i avföring eller lymfknuta. Precis som i normala fall ska man se till att endast äta köttet från djur som förefaller friska. Ofta kan man inte se att vildsvinet har salmonella, och det är heller farligt att äta ett smittat djur. Det som är viktigt är att hålla en god hygien vid tillvaratagandet, och att tillaga köttet ordentligt.

Salmonella är en bakterie som finns i tarmen hos vildsvinet och köttet kan förorenas med bakterierna genom kontakt. På en hel köttbit kan salmonellabakterierna finnas på ytan. I köttfärs kan de däremot finnas i hela färsen eftersom köttet blandas runt vid malningen. Salmonella dör nästan direkt vid ca 70 grader, och det är viktigt att man ser till att färsen blir helt genomstekt, medan det på en köttbit kan räcka med att köttytan uppnår en temperatur på 70 grader.

Här finns mer information från Livsmedelsverket

Vad gör man med slaktrenset?

Jordbruksverket har inga särskilda restriktioner för hanteringen av slaktrester från vilt med salmonella. Det innebär att du får hantera sådana slaktrester som du brukar. I många fall får du lämna slaktrester öppet i skogen, men det kan ändå, av flera skäl, vara bättre att gräva ner dem om du har möjlighet.

Klicka här för fler vanliga frågor och svar!