Äntligen augusti! - Svenska Jägareförbundet

Foto Mostphotos

Äntligen augusti!

Mycket händer på jaktgårdarna Bogesund och Gålö, i nätverk och kretsar!

2019-08-08

Äntligen augusti!
Naturen visar sig från sin bästa sida och jaktåret börjar på allvar. För oss jägare betyder det att vi redan från den 1 augusti kan bedriva spännande predatorjakt på räv och grävling, alla ni som prövat lock eller smygjakt känner till vilka utmaningar man står inför. För de flesta av oss är ändå augustis största och mest efterlängtade händelse bockjakten som startar den 16:e . Även duvjakten har premiär den 16:e, hundförbudet upphör den 20:e, ripjakten som börjar den 25:e.

Nu händer det mycket på jaktgårdarna, i kretsar och nätverk. Jag hoppas att du redan löst ditt jaktkort och förnyat medlemskapet i Jägareförbundet för då är du väl försäkrad inför alla de jakter och aktiviteter som sker i skog och mark under hösten? Som medlem har du också möjlighet att delta i aktiviteter som sker på våra jaktgårdar Bogesund och Gålö. Gå in på hemsidan och titta så kan du själv se vad Jaktgårdarna har att erbjuda dig under hösten, det är mycket! Vi vänder oss till alla våra medlemmar men prioriterar gärna nya och marklösa jägare. Jaktgårdarna är vår stolthet och genom åren har de gett tusentals jägare fått möjlighet att få uppleva vad jakt är. Efterfrågan för att få jaga på Jaktgårdarna ökar hela tiden och är större än tillgången, vi arbetar därför intensivt för att finna ytterligare en jaktgård.

En annan händelse av vikt äger rum den 10 augusti. Då arrangerar vi regionmästerskapen i eftersök på Bogesund. Det är Inte bara en tävling utan också ett bra tillfälle för alla att få ta del av mycket kunskap och erfarenhet. Ansvarig för Regionsmästerskapet är Mats Trygg som även är Jägareförbundet Stockholms Läns ansvarige för hund och NVR (Nordiska viltolycksrådet). Våra eftersöksjägare som alltid är beredda att rycka ut gör ett otroligt arbete dygnet runt året runt - vi kan inte nog tacka dem för detta

Vi vet också att viltolyckorna ökar under hösten. Det blir mörkare om kvällarna, många djur byter från sommar till vinterbete och brunsttider börjar, allt det här gör att djuren rör sig mer än vanligt. Här kan vi alla göra en insats genom att berätta för våra vänner och arbetskamrater hur de kan öka uppmärksamhet och undvika viltolyckor. Om olyckan ändå är framme så ska alla känna till skyldigheten att rapportera händelsen till Polisen samt att platsen markeras, enklast med en viltmarkeringsremsa (finns att hämta hos Polisen eller på Bilbesiktningar).

Sist men inte minst vill jag ta tillfället i akt och rikta ett stort tack till alla de jägare som hjälpt lantbrukare att hålla undan vildsvin från grödorna under sommaren. En viktig uppgift i vårt samarbete med markägare och arrendatorer.

Jag önskar er en riktigt härlig höst med sköna upplevelser i skog och mark!
Jägareförbundet Stockholms län
Olof Lublin