Stockholms län

Foto Mostphotos

Många nya medlemmar och jakttillfällen!

För oss är det viktigt att skapa jaktmöjligheter åt våra medlemmar. Och vi är det län som ökat sitt medlemsantal mest!

2020-12-03

Jägareförbundet i Stockholms län är det länet i Sverige som ökar sitt medlemsantal mest av alla län. Stockholms län står för ca 1/3 av hela landets ökning av samtliga medlemmar, vilket kan sättas i relation till att länets totala medlemsandel är ca 11 % av samtliga medlemmar i Svenska Jägareförbundet. Hittills är årets ökning ca 900 medlemmar jmf med föregående år!

En stor eloge till alla kretsars och medlemmars
engagemang som bidragit till den fina ökningen!

Med den ökningen av medlemsantalet så följer också en ökad efterfrågan på jakt, och det är också något som märkts tydligt på jaktgårdarna.  Det vi har gjort för att möta den ökade efterfrågan på jakt är att alla jaktgårdar har ökat antalet jaktarrangemang, Vi har i år erbjudit fler drevjakter, vildsvinsvak, bockjakter samt att vi lagt till Gräsö som en helt ny jaktgård.  Just nu så kan vi inte se att det ökade jakttrycket inneburit någon negativ påverkan på viltstammarna.

Under året så har även jaktgårdarna drabbats av problemen med Covid-19, framför allt har det varit svårt att bedriva kursverksamheten i den utsträckning som vi hade planerat. När det gäller jakterna så har vi genomfört alla även om vi på senare tid tvingats ändra uppläggen runt samlingar/luncher etc allt för att minimera risken för smittspridning.

Vi har skapat en ny gemensam sida för våra jaktgårdar.

Genom den gemensamma sidan kan medlemmarna lättare få en översikt av jaktgårdarnas samtliga erbjudanden.

När jag ser tillbaka på den här första tiden som ansvarig för jaktgårdarna så kan jag konstatera följande.

- Vi har väldigt duktiga funktionärer och medhjälpare på våra jaktgårdar och det är grunden för att vi ska kunna erbjuda våra medlemmar en trevlig och säker upplevelse.

- Vi har ett ökat inslag av icke jagande naturmänniskor på våra stadsnära jaktgårdar, vilket på sikt innebär att det blir mer komplicerat att bedriva jakten på det sättet som vi vill.

- Gräsö är en jaktmark som har en fantastisk potential för våra medlemmar. För er som är nya så är Gräsö en ö utanför Öregrund. Vår jaktmark är på ca 2 000 ha och det finns övernattning för upp till 14 personer. Så här långt kan vi konstatera att det är gott om rådjur, älg samt hare. Enligt lokalbefolkningen så är vildsvinsstammen på klar uppgång. Gräsö lämpar sig utmärkt för jakt med drivande hund, då den är den minst trafikerade av våra jaktmarker. Gräsö är en mark där vi kan ge våra medlemmar en känsla av riktig allmogejakt.

Niklas Sjöblom
Ansvarig för jaktgårdarna