bakgrund

Stockholms län

Medlemsbrev - september

Om du inte fått medlemsbrevet via mejl, saknar vi din mejladress eller så har du inte kryssat i att du vill ha info från Jägareförbundet Stockholms län och din jaktvårdskrets.

2021-09-09

Bäste medlem!

Snart är det den 1a oktober när jakten med löshund på klövvilt startar. Den svenska löshundsjakten är såväl en tradition som nödvändig på många marker. Det är oftast hundarna och deras förare som vi har att tacka för en lyckad jakt.

Alla jägare kommer dock inte gå med löshund, de flesta av oss blir sittande många långa timmar i väntan på att jaktkamratens hund ska ha framgång i sitt arbete.

Oavsett om du går med hund eller sitter som passkytt så ska du alltid vara väl förberedd inför jakten. Framför allt skytte kan man aldrig öva för mycket på. Vi i Länsföreningen vet av egen erfarenhet att alla skjutbanor i Stockholms län under augusti-september ofta har mycket långa köer för att kunna få skjuta med studsaren. Vi har därför hyrt älgbanan på Haninge Jaktskytteklubb åt dig som är medlem. Välkommen - oavsett om du är ny jägare eller rutinerad, har ett nytt vapen att lära känna eller önskar ruska av dig ringrosten och komma igång med ditt gamla. Skyttet älgbanan är idag fullbokat.

Att vara förberedd är också så mycket annat och därför vill vi passa på att slå ett slag för våra jaktgårdar som har så mycket att erbjuda. Där finner du kurser om jakt och vilt, om tillvaratagande av viltet efter skottet, hundträningar och självklart det att vi kan erbjuda jakt till våra medlemmar som saknar jaktmarker.

Passa på och gå på våra kurser för att kunna vara väl förberedd på alla de krav som ställs på dig som jägare. Etik, gott omdöme och god kunskap är grundläggande om vi framöver vill behålla jakten som den är idag!

Jag önskar dig en riktigt härlig jakthöst!

Jägareförbundet Stockholms län
Olof Lublin
ordförande

Mycket i vår KALENDER
Jakter, kurser och träningar, t ex medlemsskytte på HJKs älgbana 13/9 och 19/9. På jaktgard.se ser du vad som händer på Gålö, Bogesund, Giberga och Gräsö. Medlemsskyttet är redan fullbokat... det gick snabbt.
Till Kalendern!

Jakttabellen
Har du digitalt medlemskort hittar du jakttiderna i appen. Har du fysiskt medlemskort har du fått den tryckta. MEN, det är några förändringar pga regeringens ombeslut angående bl a ripa och ejder.
Här har du alla aktuella jakttider

Rapportera fällt vilt – Viltdata
Den 30 juni är jaktåret slut och det är hög tid (elfte timmen) att rapportera fällt vilt. Glöm inte räv och grävling, kråkfågel, fältvilt mm
Till Viltdata.se