Uppsala län

Foto: Lars-Inge Carlsson

Jakt är JAQT

Idag var det Rasbo JvK som bjöd in länets tjejer till jakt. Kretsens ordförande Lars-Inge Carlsson mötte upp på samlingsplatsen och hälsade alla välkomna. Sen tog dagens jaktledare Helén Käll över ledarskapet. Från brasans värme i jaktstugan delades passen ut och sen for vi alla iväg. På väg till pass såg vi enormt mycket harspår i snön vilket tände hoppet i oss.

2017-02-11

Till vår hjälp att finna hare eller räv hade vi en basset och en stövare. Båda hundarna fick hare i nosen direkt. Det tog lite tid för basseten men stövaren kom igång rejält och drev så det sjöng i skogen. Det gick lite utanför området så vi bröt faktiskt upp då det ropades på radion att grillglöden var redo för korven. Ett par av skyttarna skymtade hare men på lite för långt håll.

Vi bjöds sen på grillad korv utanför jaktstugan och aldrig har det har smakat så gott. Stövaren fortsatte driva och basseten gick envist kvar och letade haren han lurats av.

Efter korven placerades skyttarna ut igen och jakten fortsatte. Trots duktiga hundar och duktiga skyttar så lurades vi alla av haren. Förutom Kenta (en från jaktlaget som hjälpte till under dagen). Han gick och strosade lite bakom jaktstugan och råkade stöta upp en hare som blev kvar på plats. Så kan det gå!

Stort tack till Rasbo JvK som arrangerade denna mycket trevliga dag. Vi kommer igen!

Sanna Graan Östlund