Utbildningsjakt för ungdomar - Svenska Jägareförbundet

Uppsala län

Foto: Sanna Graan

Utbildningsjakt för ungdomar

Idag arrangerade Svenska Jägareförbundet Uppsala en utbildningsjakt för ungdomar genom gruppen "Unga Jägare". Ledare för dagen var Fredrik Gravemo som är ungdomsansvarig för Uppsala. Utbildningsjakten genomfördes på anläggningen i Almunge som drivs av Roslagens Jakt och Vilt.

Foto: Fredrik Gravemo

2018-10-14

Åtta unga jägare deltog i dagens utbildning. Dagen inleddes med presentation av dagens upplägg av Klas och Fredrik. Sen var det dags att placeras ut på varsitt pass i vildsvinshägnet. Ett vildsvin skulle skjutas under ordnade former för att ungdomarna sen skulle lära sig att stycka och hur man på bästa sätt tillvaratar ett skjutet vilt. Fredrik gick med sin hund för att få lite fart på vildsvinen. Solen sken och stunden i skogen blev trivsam. Efter ca en timme hörde vi ett skott och det konstaterades av en ungdomarna lyckats skjuta en liten gylta på bästa tänkbara sätt. Stort grattis Emelie. Efter detta blev det lunch. Tänk att grillad korv alltid smakar gott! Sen fraktades gyltan till slakteriet som finns i nära anslutningen till den fina anläggningen. Där fanns även en dovhjort till vårt förfogande. Alla ungdomar fick testa, träna och lära sig på avpälsning och styckning. Dagen idag blev mycket lyckad och det är fantastiskt att genom förbundet kunna erbjuda ungdomar denna möjlighet. Stort tack till Klas på Roslagens jakt och vilt för möjligheten. Stort tack alla deltagande ungdomar. Tack till Uppsalas ungdomsansvariga som ordnade denna dag. /Sanna Graan