ISAK OCH JACKO REPRESENTERAR UPPSALA PÅ GOTLAND! - Svenska Jägareförbundet

Uppsala län

Övre rad från vänster tävlande: Harold Tvedten, Jessica Söderberg, Peter Douhan, Johan Steineck och Isak Gunnarsson. Nedre rad från vänster domare: Tony Sparf, Jocke Sundberg, Ronny Sundberg och Magnus Vestin Foto: Thomas Lindahl

ISAK OCH JACKO REPRESENTERAR UPPSALA PÅ GOTLAND!

2021-07-04

Nu i helgen lördag 3/7 genomfördes uttagning till regionsmästerskap i eftersök, mästerskapet genomförs 14/8 på Gotland. Isak Gunnarson med sin Bayerska Viltspårshund Jacko vilka representerar Rasbo Jaktvårdskrets drog det längsta strået. Isak och Jacko är också det ekipage som tog hem Länsmästerskapet i Viltspår för två veckor sedan.

Förutsättningarna för årets uttagning var nog det tuffaste som genomförts de senaste åren. Spåret klassat som elitspår med sin totala längd av minst 1.000 meter med ett flertal störningsmoment och utmaningar vilka kräver mycket av både hund och förare. Detta tillsammans med faktumet att vi nästan nådde 30 graders hetta när tävlingen startade mitt på dagen. De erfarna domarna trodde inför starten att det troligt skulle bli ekipage som inte klarade av utmaningen för dagen, detta blev dock inte fallet då alla stod pall och klarade uppdraget, imponerande!

Imponerande i sammanhanget var också att några av domarna blodade och dömde dubbla ekipage samma dag, svettigt värre!

Under tiden som domarkollegiet genomfördes så utmanades de tävlande av kluriga frågebatteri med stort fokus på paragrafer och utmanande jakt och trafikeftersök. Även här visade de tävlande stort engagemang med mången diskussion och kunskap. Tävlingsdagen avslutades prisutdelning samt den obligatoriska korvgrillningen!

De fem startande ekipagen placerade sig:

1. Isak Gunnarsson och Bayerska Viltspårshunden Jacko
  2. Johan Steineck och Wachteln Rosalie
  3. Peter Douhan och Clumber Spanieln Amstel
  4. Jessica Söderberg och taxen Taxsamhetens Jeppe -Japp
  5. Harold Tvedten och Labradoren Flexi

Vi håller alla våra tummar för Isak och Jacko när någon av de fåtal Gotländska Vildsvinen på ön ska sökas upp!

Thomas Lindahl

Jakhundsansvarig