Information till de jägare som vill delta under Vildsvinshelgen - Svenska Jägareförbundet

Uppsala län

Foto: Mostphotos

Information till de jägare som vill delta under Vildsvinshelgen

2021-10-18

Vildsvinen har blivit många utmed Upplandskusten. Nu provar Jägareförbundet tillsammans med kommunerna för första gången att fokusera på vildsvin i slutet av november och början av december. Detta sker dels genom att jägarna jagar vildsvin lite extra en helg samt att parterna vill lyfta viltkött som klimatsmart och närproducerad matråvara. Bland annat kommer kommunerna servera vildsvinsköttet i sin verksamhet.

Detta är ett samarbete mellan Jägareförbundets lokala organisationer och kommunerna i Tierp, Älvkarleby och Östhammar.

Jägarna kommer att samordna jakter den 26-28 november. De jaktlag som vill och har möjlighet kan välja att lämna in vildsvinen till Strömsbergs slakteri. Kommunerna betalar slakteriet för hantering och provtagning av köttet och kommer sedan servera det i sina verksamheter. Du som lämnar in ett vildsvin får en liten gåva som tack.

Vildsvin som skänks till kommunerna lämnas till Strömsbergs slakteri. För att slippa ta med sig de röda organen till slakteriet krävs att man har gått en Viltundersökarkurs. Jägareförbundet kommer ordna ett kurstillfälle i november, mer info kommer så fort detaljerna är klara. Älvkarleby och Östhammars kommun håller på att ordna med uppsamlingsplatser och transport till slakteriet. Det kommer mer information på kommunernas hemsida om detta. Där finns också mer lokal information om Vildsvinshelgen på respektive kommuns hemsida, se nedan.

www.alvkarleby.se

www.tierp.se

www.osthammar.se

Här kommer de lite snabblänkar till de jägare som vill delta

Det är viktigt att ni läser all information.

Kontaktuppgifter Jägareförbundet

Lars Björk, Jaktvårdskonsulent