Uppsala län

Jägareförbundets Foodtruck på plats i Tierp på Fredners torg och delade ut gratis hamburgare och korv gjord på vildsvin. Foto: Lars Björk

Lyckad vildsvinshelg i norduppland

57 vildsvin skänktes till kommunerna via Strömsbergs slakteri. Foto Lars Björk

2021-12-05

Den gångna helgen genomfördes det en gemensam satsning i Älvkarleby, Tierp och Östhammars kommuner tillsammans med Jägareförbundet Uppsala läns jaktvårdskretsar. De som ville fick lämna i vildsvin till kommunerna för att användas i skola och äldreomsorgen via Strömsbergs slakteri.

Av de rapporter som kommit in var det ca 600 jägare som var ute under helgen och de fällde ca 150 vildsvin. Av dessa skänktes 57 vildsvin till kommunerna via Strömsbergs slakteri. Det blir ca 11 000 portioner i skolan!

Alla vildsvin togs det prover på cesium och trikiner. Av dessa var det 3 som hade så höga bequerel värden att de fick kasseras.

Det har varit mycket planerande med Jägareförbundet och kommunerna. På fredagen var Jägareförbundets Foodtruck på plats i Tierp på Fredners torg och delade ut gratis hamburgare och korv gjord på vildsvin. Det var många som kom de två timmar den stod där och drygt 100 hamburgare och nästan lika många korvar delades ut. Många frågade om de kunde köpa med sig hem också vilket visade att de uppskattade produkterna.

Inför jakten hade Jägareförbundet ordnat med ett lotteri av de jägare som i förhand hade anmält sig till att delta på jakt i dessa kommuner. Jägareförbundet hade fått till ett bra prisbord med drygt 30 priser. Ett stort tack till våra samarbetspartners.

Lars Björk