Värmland

Foto: Lennart Johannesson

Rapport från stämman 2016

Här kommer information om vad som hände på vår länsföreningsstämma som hölls på Långbergets Sporthotell norr om Sysslebäck. I vanliga fall med en vidunderlig utsikt, denna dag var sikten ca 30 m pga snöstorm Tack alla inbjudna gäster , ombud och övriga för en mycket trevlig stämma!

2016-04-14

Ordförande Ingemar Tönnberg öppnade 2016 års länsstämma på Långbergets sporthotell i Sysslebäck. Kretsombud, det kom 69 av 85 ombud, valberedning, styrelseledamöter, personal, inbjudna gäster med hedersledamöterna Gunnar Johansson och Lennart Johannesson samt alla övriga gäster hälsades hjärtligt välkomna.

Ingemar Tönnberg gjorde en sammanfattning av sitt första år som ordförande med en mängd kontakter med riksdagsmän och politiker i främst vargfrågan och den uteblivna vargjakten, alla kontakter med media, pressmeddelanden, artiklar, möten och samtal med medlemmar.

Efter detta lämnades ordet över till Thomas Fröman, ordförande i värdkretsen Finnskoga-Dalby JVK. Thomas Fröman hälsade även han alla välkomma å kretsen vägnar och föredrog några praktiska frågor angående stämman.

Sedan gick ordet över till Torleif Styffe som berättade om bygden och Klarälvdalen i sitt anförande. Detta ledde till många skratt hos stämmodeltagarna.

Som ett minne över de jaktkamrater som gått bort under året hölls en parentation där Ingemar Tönnberg särskilt nämnde Arne Carlsson, Finnskoga-Dalby och Owe Sundström, Filipstad.

Under utdelningen av förtjänsttecken fick Kjell Andersson, Grums JVK, och Erik Antonsson, Säffle JVK, rockslagsmärket i guld. Arne Åhs, Finnskoga-Dalby JVK, fick rockslagsmärket i silver. Vinnarna i länsmästerskapet  i Jaktskytte, Länsälgskytte och eftersök prisades.

Länsföreningens vice ordförande och klövviltsansvarige Anders Olsson höll ett föredrag och visade bilder över hur älgsituationer i länet ser ut idag där utvecklingen drastiskt har gått utför, till stor del beroende på vargstammens predation. Anders Olsson pekade på en utveckling där vi inte har en jaktbar älgstam 2019. Han manade alla på mötet att vara mycket försiktiga med skyttet under älgjakten och ha kalven som styrmedel. Det var många i församlingen som fick en tankeställare av Anders föredrag. Vi måste få till en förvaltningsjakt på varg för vi har ett mycket akut läge i Värmland.  2015 tog vargarna mer älg än vad jägarna fällde i länet.

Sedan var det dags för Helene Tivemark att visa och berätta om den film hon har tagit fram om jakten vinklat ur ett annat perspektiv än bara jaktbilder. Vi fick se en sekvens ur filmen, det var mycket intressant.

Britt-Marie Nordqvist, ledamot i Svenska Jägareförbundets styrelse, informerade om vapenfrågan och allmänna uppdraget som har varit ifrågasatt och granskats i radioprogrammet Kaliber. Britt-Marie kom även in på vargfrågan. Jägareförbundets nya regionschef i region Mitt, Alpo Syväjärvi, presenterade sig själv och sina mål i arbetet.

När det var dags för stämmoförhandingar valdes Jörgen Steffansson som ordförande för stämman med Anna Melin Nyström som vice mötesordförande.

Resultaträkningen fastställde och styrelsen fick ansvarsfrihet för verksamhetsåret. Sedan var det val till ordförande för Jägareförbundet Värmland, där Ingemar Tönnberg valdes för ytterligare ett år . När det kom till övriga val blev det nyval på Carina Olsson, Grums JVK, och omval på Lena Jansson och Thomas Fröman. När de gäller revisorer blev det omval på alla poster. Som sammankallande i valberedning för 2016 valdes Danne Helmerson.

Tio motioner hade kommit in till årets stämma, och kring vissa av dess blev diskussionen livlig innan stämman gick till beslut. Norra Nys motion om ”ändring av Jägareförbundets reglemente för jägarexamen” och Torsby och Finnskoga-Dalbys om ”Provbanor för jägarexamen i glesbygd” ändrades av stämman från besvarade till att tillstyrkas och skickas vidare till Svenska Jägareförbundets årsstämma.

Torsby JVK motionerade om förkortad jakttid på älg. Styrelsen yrkade på avslag, men stämman tillstyrkte och skickade även den vidare till SJF:s och jakttidsberedningen. Stämman tillstyrkte också Säffle JVK:s motion om statlig ersättning för rovdjurskadad alternativt dödad hund. Kristinehamns motion om ökad skogskunskap fick också godkänt och skickas till SJF:s stämma.

Årsmötet avslutades av Jörgen Steffansson som överlämnade klubban till den nyvalde ordföranden. Ingemar Tönnberg tackade för det förnyade förtroende han fått och passade också på att tacka Jörgen Steffansson och Anna Melin Nyström med en gåva.

Kvällen avslutades med jägarsupé och allmänt mingel.

Bildgalleri från stämman (PDF) . Foto: Lennart Johannesson och Dan Helmerson