Värmland

Foto: Mostphotos

Den så viktiga avskjutningsrapporteringen

Nu är det dags att rapportera in jaktårets småviltavskjutning i viltdata tom 30 juni 2019. Av flera anledningar är detta viktigt för alla oss jägare. Vi på Svenska Jägareförbundet arbetar dagligen för de svenska jägarna, både för att förbättra förutsättningarna men även för att förhindra inskränkningar i jakten. I detta arbete ingår att träffa bl a myndigheter och politiker.

2019-05-23

Er jaktrapport är viktig

För att lyckas med att påverka måste vi ha faktabaserat underlag kring hur våra viltstammar förändras. Där är era rapporter jätteviktiga! Vi är nu uppe i en jakttidsprocess där alla jakttider ska ses över något som öppnar upp för möjligheten till ökade jaktmöjligheter. Om vi ska bli hörsammade och kunna driva våra medlemmars vilja framåt i denna process krävs även här att vi har tillförlitlig statistik.

Rapporteringen sker jaktlagsvis och det är viktigt att alla arter kommer med, från minsta björktrast till största kronhjort.

Rapportera i Viltdata.se

Gå in på https://viltdata.se och hjälp oss att hjälpa er! Där finns även förra säsongens rapport och ni kan se statistik för den viltart som intresserar er. (Om ni rapporterar älg i jaktrapport ska ni även rapportera in övrigt vilt i samma system och inte i viltdata).

Om ni har frågor, funderingar eller vill ha hjälp med rapporteringen så får ni gärna höra av er till mig.

/ Anders Fredriksson, jaktvårdskonsulent i Värmland-Örebro,
e-post Anders Fredriksson alt telefon 010-584 72 42

************************************************************************

Instruktioner hur du rapporterar avskjutningen i viltdata hittar du HÄR