bakgrund

Värmland

Johan11 / Mostphotos

Pressmeddelande

Vargens framtid diskuteras i riksdagen.

2020-02-12

Pressmeddelande.

Svenska Jägareförbundet Värmlands län
Vargens framtid diskuteras i riksdagen
Den 12 februari klockan 13.00 arrangerar Kristdemokraterna och Svenska Jägareförbundet en paneldiskussion i riksdagens andrakammarsal. Syftet är att lyfta på locket till de uppdämda åsikter som finns kring vargförvaltningen – och kanske hitta vägar framåt.
Fungerar vargförvaltningen i Sverige? Oavsett vad man tycker om vargen så är troligen svaret nej på den frågan. Men vad krävs för att få igång förvaltningen och öka tilltron till samhällets förmåga att hantera frågan?
Jägareförbundet i Värmlands län kommer att åka till Stockholm för att i riksdagen ta del av diskussionen. Frågan om vargförvaltningen engagerar våra medlemmar och är en viktig fråga för jägarkåren. Svenska Jägareförbundet har ett tydligt budskap till de folkvalda och myndigheterna som hanterar vargförvaltningen.
• Den svenska vargförvaltningen har havererat och förtroendet för statens förmåga att hantera frågan är förbrukat. Skyddsjakten fungerar inte, på grund av oklart regelverk och tolkningar av länsstyrelser.
• Koncentrationerna måste minska. Halvera den svenska vargstammen.
• Så få vargar som möjligt.  Max 150 vargar.
• Licensjakten måste återupptas för att återuppbygga förtroendet för förvaltningen.
• Omgående skyddsjakt på vargar som angriper tamboskap, jakthundar och är närgångna mot människor.
• Politiken måste fullfölja beslutet från 2013 och ta ansvar för att förvaltningen och skyddsjakten fungerar.

Frågor kan besvaras av Jägarförbundets ordförande i Värmland Anders Olsson på telefonnummer 070-618 7503