Värmland

Foto: Jonas Eriksson

Länsmästarskap Eftersök Torntorp

Det har hållits mästerskap i eftersök.....

Foto:Jonas Eriksson

2020-07-16

Resultat Länsmästerskap eftersök 2020, Jägareförbundet Värmland

Söndagen den 12 juli arrangerade Jägareförbundet Värmland tillsammans med Finnskoga/Dalby Jaktvårdskrets Länsmästerskapet i eftersök i Torntorp Torsby.

Undertecknad hade äran att vara förvirrad skyttstatist, hålla i det administrativa, hälsa välkommen samt vara prisutdelare.

12 ekipage var anmälda till årets länsmästerskap och 11 kom till start, vilket var 3 fler än i fjol.

I år var det lite varmare väder att spåra i för hundarna mot förra året. Dagens väder bjöd på sol och pyttelite regn strax före prisutdelningen. Tävlingen har olika delmoment som poängsätts allt eftersom provet fortgår. Hundförarna får en historia berättad för sig om hur påskjutningen har gått till och sedan ska hundföraren ställa frågor till skytten och därefter besluta hur eftersöket skall genomföras. Andra delmoment är lydnad vid passivitet, hur hunden reagerar på skott, spårarbete och samarbete mellan hund och förare. Hundförarna genomför även ett skriftligt prov med frågor som rör eftersök och jakt. På kollegiet sammanställs sedan all poäng efter genomgång av alla hundar och förares prestationer.

Vinnare 2020 blev Karin Björck med Labrador Retrievertiken Wild`n Beauty´s No Problem ”Hilda”, Karlstad/Hammarö JVK, På 246 poäng.

2: a Marcus Johansson med Alpenländische Dachsbracke Armans Dachsbracke Tindra, Kil/Forshaga JVK, på 230 poäng.

3: a Jan Olsson med Beaglen Swed Pack´s Riddare Just In Time ”Abbe”, Arvika JVK, på 227 poäng.

4: a Per Eriksson med Bayerska Viltspårhundstiken Spårarnas Alfa, Torsby JVK, på 224 poäng.

5: a Anders Carlsson med Bayerska Viltspårhundstiken Viltvittringens Asaja, Grums JVK, på 222 poäng.

6: a Ola Öjstrand med Engelsk Cocker Spaniel Blåklintens Lady Sunshine ”Alice”, Eda JVK, på 218 poäng.

7: a Anna-Kari Björkquist med Engelsk Cocker Spaniel Aby Design A Sacred Trust ”Oops”, Sunne JVK, 217 poäng.

8: a Tord Olsson med Bayerska Viltspårhundstiken Molly, Finnskoga/Dalby JVK, 211 poäng.

9:a Robin Hed med Korthåriga Normaltaxen Ruth, Munkfors JVK, 208 poäng.

10:a Roger Modén med Petit Basset Griffon Vendeen Kärråsens Yackie, Hagfors JVK, 167 poäng.

11:a Marina Nilsson med Labrador Retriever Rosebirds Scabrosa Rose, Säffle JVK, 161 poäng.

Stort Grattis till vinnarna och alla deltagare för fantastiska prestationer!

Stort tack till alla domare och figuranter och till Finnskoga/Dalbykretsens ordförande Viktor Styffe, som fixat en massa fina priser till alla ekipage, korv med bröd och dricka, samt ett extra varmt tack till Henry Persson & Inga-Lill Håkansson för att vi fick vara hos er även i år. Ni är fantastiska som alltid ställer upp och ordnar ett bra spårprov i fina marker. Nu ser vi fram emot nästa års länsmästerskap i Karlstad/Hammarö JVK.

Carina Olsson hundansvarig Jägareförbundet Värmland