Värmland

Bengt Olsson / Mostphotos

Ny Mandatperiod

Ny mandatperiod för älgförvaltningsgruppernas representanter.

2020-11-28

Ny mandatperiod för älgförvaltningsgruppernas representanter
Vid årsskiftet 2020-21 löper nuvarande mandatperiod för älgförvaltningsgruppernas jägarrepresentanter ut. Detta innebär att Jägareförbundet Värmland kommer nominera representanter till dessa platser för perioden 2021-2023. Jägarna har tre platser i vardera älgförvaltningsgrupp och dessa fördelas mellan Svenska Jägareförbundet och Jägarnas riksförbund utifrån medlemsantal i länet.
I många fall ser nuvarande representanter positivt på att sitta ytterligare en period vilket vi är positiva till. Kontinuitet är viktigt, samtidigt som det alltid behövs nya krafter.
Alla medlemmar i Svenska Jägareförbundet har möjlighet att inkomma med förslag på personer som skall representera jägareförbundet och föra jägarnas talan inom älgförvaltningsgrupperna.
Inkomna förslag kommer att behandlas av Jägareförbundet Värmland som efter samråd med kretsarna skickar in nomineringsförslag till Länsstyrelsen för beslut. Vi ser under kommande period gärna fler nomineringar av kvinnor som representanter för Jägareförbundet, detta för att få en fördelning som motsvarar vår medlemsfördelning.

Vilka egenskaper söker vi hos våra jägarrepresentanter?
• I första hand kunskap om adaptiv ekosystembaserad älgförvaltning, men även skoglig kompetens är viktigt
• Lyhörd och ha lätt för att samarbeta
• God analytisk förmåga
• Integritet
• Lokalkännedom om området
• Stort intresse och engagemang för frågorna
• Möjlighet att avsätta tid för sammanträden, möten och exkursioner

Enligt förslaget i Naturvårdsverkets föreskrifter för den nya älgförvaltningen ska representanterna i älgförvaltningsgrupperna förordnas på tre år och få en årlig ersättning om 5 000 kronor plus reseersättning. Älgförvaltningsgrupperna ska hålla minst två möten per år.

Älgförvaltningsgruppens arbetsuppgifter
Älgförvaltningsgrupperna har ett mycket viktigt och tidskrävande arbete. De hämtar in olika inventeringsunderlag, fungera som beställare för inventeringar på älgstammen och andra inventeringar samt utifrån dessa resultat ge förslag på hur älgen ska förvaltas inom området för att vara i balans med foderresurserna. Allt detta i samråd med berörda markägare och jägare inom älgförvaltningsområdet.

Förslag enl. NVV´s föreskrifter angående älgförvaltningsgruppens arbetsuppgifter:
• Upprätta en älgförvaltningsplan för älgförvaltningsområdet
• Följa upp förvaltningen och ställda mål, såväl under jaktsäsong som mellan jaktsäsonger
• Genom årliga samråd så långt som möjligt samordna jakten inom området
• Föreslå den minsta areal som krävs för att få fälla älgkalv respektive vuxen älg inom området

Nomineringar skickas till Johan Stedt, jaktvårdskonsulent på johan.stedt@jagareforbundet.se
Nomineringen skall innehålla namn, mailadress samt en motivering av varför personen i fråga skulle vara en lämplig kandidat. Vi behöver ha era nomineringar senast den 15 december.