bakgrund

Värmland

Foto: Carina Olsson.

Resultat Länsmästerskap eftersök 2022, Jägareförbundet Värmland

Söndagen den 10 juli arrangerade Jägareförbundet Värmland tillsammans med Karlstad/Hammarö Jaktvårdskrets Länsmästerskapet i eftersök på Södra Sanna I2-skogen i Karlstad.

Foto. Carina olsson.

2022-07-13

Resultat Länsmästerskap eftersök 2022, Jägareförbundet Värmland

Det var andra året i rad som Karlstad/Hammarökretsen arrangerade LM. Reglerna är så att det är vinnande ekipages hemmakrets som får arrangera nästa års mästerskap.

10 ekipage var anmälda och 9 kom till start.

Vi hade bra väder med lägre temperatur än många tidigare år men det var blåsigt, vilket ställde till det för de flesta hundarna. Det hade dessutom kommit en hel del regn under kvällen efter det att vi lagt spåren. Årets spår var klurigt med väldigt lite blod, bara en halv deciliter, och olika svårigheter så som spetsvinklar, en liggande åtta, återgång och sårlega. För övrigt är det ett område med både mycket vilt och människor som rör sig i marken, då det ligger nära Karlstads centrum och därmed är ett populärt rekreationsområde att vistas i.

Tävlingen har olika delmoment som poängsätts allt eftersom provet fortgår. Hundförarna får en historia berättad för sig om hur påskjutningen har gått till och sedan ska hundföraren ställa frågor till skytten och därefter besluta hur eftersöket skall genomföras. Andra delmoment är lydnad vid olika passivitetstest, hur hunden reagerar på skott, spårarbete och samarbete mellan hund och förare.

Hundförarna genomför även ett skriftligt prov med frågor som rör eftersök, hundar och jakt. På kollegiet sammanställs sedan all poäng efter genomgång av alla hundar och förares prestationer.

Vinnare 2022 blev Lars-Göran Lindahl med duktiga Jämthundshanen Åsbråtens Burr ”Boss”, Eda JVK på 184 poäng.

2:a blev Jan Olsson med Beaglen Swedpack´s Riddare Just In Time “Abbe”, Arvika JVK på lika poäng som vinnaren, 184, men särskiljningen är då på spårdelen som i denna tävling är det viktigaste, vilket Boss hade mer poäng på och därmed vann.

3:a Pernilla Karlsson med Norsk Älghund Grå tiken Erättären Rajka, Säffle JVK på 151 poäng.

4:a Karin Björck med Labradortiken Wild´n Beauty´s No Problem “Hilda”, Karlstad/Hammarö JVK på 123 poäng.

5:a Anita Malmgren med Basset Fauve De Bretagnetiken Flisa, Sunne JVK på 114 poäng.

6:a Lennart Carlsson med Labradoren Duckedups Baikal Teal, Årjängs JVK på 104 poäng.

7:a Robin Hed med Korthårstaxen Vulpes Ruth ”Rut”, Munkfors JVK på 90 poäng.

8:a Mattias Bohn med Bayersk Viltspårhund Spårarnas Bruno, Hagfors JVK på 89 poäng.

9:a Mattias Brunåker med Labradoren Djurbergas Be Happy ”Bex”, Grums JVK på 34 poäng.

Vi Gratulerar vinnarna och övriga placerade till bra resultat under svåra förhållanden! Bra kämpat!

Vinnaren är inbjuden att starta på regionsmästerskapet den 12–13 augusti som i år går i Gävle. Vi önskar vårt ekipage lycka till där!

Stort tack till domare och figuranter och till Karlstad/Hammarö JVK, med ordförande Anders Olsson i spetsen som ordnade grillad korv och dricka till alla, samt var prisutdelare. En jättestor eloge också till Henrik Widlund som fixat all planering av spåren, och till Karin Björck och Pernilla Karlsson som ordnat en massa fina priser till alla ekipage och funktionärer. Nu ser vi fram emot nästa års länsmästerskap som då blir i Eda JVK.

Carina Olsson hundansvarig Jägareförbundet Värmland

Skärmavbild 2022-07-13 kl. 20.28.32.png