bakgrund

Värmland

Foto:Hanna Oscarsson

Länsälgen 2022

Länsälgen 2022 Den 24-25 september anordnas hemmabanetävlingen Länsälgen. Tävlingen kan genomföras på de banor runt om i Värmland som är godkända för Jägareförbundets älgskyttemärke.

2022-08-31

Länsälgen 2022

Den 24-25 september anordnas hemmabanetävlingen Länsälgen. Tävlingen kan genomföras på de banor runt om i Värmland som är godkända för Jägareförbundets älgskyttemärke. Man tävlar individuellt och i lag. Lag som har rätt att delta är de lokalorganisationer som är medlemmar i Jägareförbundet Värmland.

Skjutningen genomförs i fyra moment där man totalt kan få maximalt 70 poäng. Momenten är i korthet följande:

• 3 skott mot precisionstavla, med poäng efter spridning. Valfri skjutställning.
  • 1 skott mot precisionstavla, med poäng efter ringningen. Valfri skjutställning.
  • 2 skott mot precisionstavla, med poäng efter ringningen. Stående utan stöd.
  • 4 skott mot löpande älgfigur. Poäng efter ringarna. Stående utan stöd.

I samtliga delmoment är skjutavståndet 80 meter.

Fullständiga regler och protokoll för resultatredovisning hittar du via länkarna nedan.

Reglemente Länsälgen (PDF)
Protokoll Länsälgen (PDF)

Resultatredovisning sker snarast dock senast 10 oktober på email till Andrée Brask,  alt post : Andree Brask Kortlanda Nytomta 67392 Charlottenberg.

Lycka till!

Andrée Brask