75 vargar får fällas i vinter

2022-09-22

Svenska Jägareförbundets satsning ”Tålamodet är slut” verkar ha gett resultat. När länsstyrelserna meddelade tilldelning till vinterns vargjakt tillåts jakt på dubbelt så många som förra vintern – 75 vargar.
– Det är bra att tilldelningen ökas och det är ett steg i rätt riktning, men vi tror inte att antalet räcker för att på allvar minska vargstammens storlek och därmed nå riksdagens beslutade nivå, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

Peter Eriksson

2022-09-22

Länsstyrelserna i Mellansverige har beslutat om hur många vargar som får fällas i vinter. Och det blev en ökning mot tilldelningen förra vintern, vilket i sig är ett steg i rätt riktning. Förklaringen till detta ligger i att stammen enligt Naturvårdsverket ökat till 460 djur, vilket föranledde verket att i sin vägledning till länsstyrelserna öppna för ökad jakt.
Därtill har en majoritet i riksdagen har varit tydlig med att vargstammen ska minskas.
– Svenska Jägareförbundet har arbetet hårt för att vargförvaltningen måste bli bättre, stammen sänkas, skyddsjakten underlättas och att vargen klassas om i naturvårdsdirektiven. Länsstyrelsernas beslut går i rätt riktning och det är bra att tilldelningen ökar, säger Peter Eriksson.
Men han är inte riktigt nöjd med antalet. Svenska Jägareförbundet ville ha en tilldelning på minst 100 djur.
– Det första steget måste vara att minska stammens storlek. Då behövs en tilldelning som med bestämdhet leder till detta. Jag hade gärna sett en tilldelning i vinter som fått stammen att landa runt 300 djur. Då hade den politiska viljan slagit igenom och koncentrationerna hade på allvar minskats.

Svenska Jägareförbundets arbete med att få ordning på vargförvaltningen fortsätter.
– Jag är glad över att vi för första gången får en vargjakt värd namnet. Det är ett första steg men det finns mycket kvar att göra, säger Peter Eriksson.
Han vill bland annat att Naturvårdsverket tillåter jakt i vargens spridningsområden.
– Det finns län i södra Sverige, som nu har nått över gränsvärden när jakt kan inledas. Dessa måste få möjlighet att genomföra vargjakt, även om den antalsmässigt blir mindre. Detta är viktigt utifrån många olika perspektiv, säger Peter Eriksson.
– Därtill måste regering och riksdag säkerställa att löften i valrörelsen och beslut hänger ihop och genomförs. Därför behöver länsstyrelserna vara robusta i sina beslut.
Nu kommer Svenska Jägareförbundet att analysera länsstyrelsernas beslut.
– Det är viktigt att dessa är skrivna så de håller för en rättslig prövning, säger Peter Eriksson.

Revir för licensjakt

Revir