Trofébedömning - Svenska Jägareförbundet

Trofébedömning

Människan har samlat troféer lika länge som hon jagat. Drivkraften har såväl nu som då varit att hedra de bytesdjur som jakten gett. I förhistorisk tid kanske trofésamlandet samtidigt var ett sätt att visa människans jaktförmåga. I dag vet vi att bra troféer snarare är en måttstock och ett signum för en god viltförvaltning.

Enligt Svenska Jägareförbundets och CIC:s statuter bedöms nationella troféer som älg- kron-och dovvilt, rådjur, vildsvin och mufflon samt kranium från våra rovdjur och bäver.

OBS! Nytt regelverk from 1 maj 2017. Läs om några av regeländringarna här https://svenskjakt.se/start/nyhet/torktiden-trofeer-kortas/

Kostnad: 250 kr per bedömning för medlem (400 kr för icke medlem). Avgift för eventuell medalj oberoende av storlek och valör 100 kr. Vid bedömningen medföljer ett värderingsintyg.

För frågor eller mätning kontaktas kontoret i Karlstad på telefon 010-5847152 alternativt någon av trofébedömarna nedan.

Trofémätare Värmland

Britt-Marie Nordquist

Ledamot Jägareförbundet Värmland

Ansvarar för: Rovdjur, Kommunikation & opinion samt Medlem & marknad Trofémätare, Ekshärad