Bakre raden från vänster: Anders Eriksson, Rikard Didriksson, John Häll, David Ivarsson, Sven Eriksson, Niklas Jonsson, Maria Moberg, Anders Fredriksson, Simon Eriksson och Ulf Svensson. Främre raden från vänster: Ludvig Bergqvist, Henrik Nilsson, Alexander Brunåker, Nisse Häll, Anton Möll, Theo Lundtoft, Anton Moberg, Arvid Sörvik och Mattias Svensson. Främst från vänster: Johan Jobs, Jakob Nyhem, Oskar Eriksson och David Jonsson. Foto: Stefan Ivarsson

Wildcamp 2013

Troligen det bästa lägret i världen, om ungdomarna själva får tycka till om helgens wildcamp, på Jägartorpet i Värmland. Den slutsatsen drar Anders Fredriksson, ansvarig jaktvårdskonsulent, då han, på frågan om vad man kan göra för att lägret ska bli ännu bättre nästa gång, får svaret: – Det ska vara längre!! -Jaaaaa, en vecka, en månad, nej ett år! säger David Ivarsson med ett leende.

Det var trötta och nöjda ungdomar som lämnade Jägartorpet söndag efter lunch. Läs mer i reportaget nedan och se bilderna på de duktiga ungdomarna med föräldrar och ledare.

Lägret genomfördes i Jägareförbundet Värmlands regi och på vår kursgård Jägartorpet utanför Storfors i östra Värmland. Gyttorp och Norma sponsrade Wildcampen med skott och lerduvor.

Reportage från ungdomsläger Wildcamp Jägartorpet 2013
Redan på fredagskvällen anlände 17 förväntansfulla ungdomar mellan 10-15 år till Jägartorpet. Efter inkvartering i sina respektive rum samlades alla för en presentation och genomgång av programmet.
Som sig bör vid jakt och olika skytteaktiviteter stod säkerhet överst på programmet. Jägareförbundets DVD Säkrare jakt visades och säkerhet i de olika momenten diskuterades. Redan här kunde vi som ledare konstatera att vi hade göra med en skara kunniga och väl insatta ungdomar.
Säkerhetsgenomgång
Niklas Jonsson illustrerar med hjälp av ett kolhuvud hur farlig även en relativt klent laddad hagelpatron är.

Efter kvällsmaten hade vi lite samvaro och förväntningarna inför morgonens jakt gick inte att ta miste på.

Revelj kl.05:00 på lördag morgon, i form av två skotts salut, bidrog till att alla utan större problem kom upp på benen i tid.
Efter frukost och packning av matsäck fördelades gänget på fyra hundekipage.
Önskemålet med morgonens jakt var att med hjälp av Hamilton- Finn- och Smålandsstövare få räven eller haren på benen.

Drevjakt
Sven Eriksson berättar om drevjaktens genomförande i teori och praktik.

Detta lyckades hyfsat och de flesta fick höra hundskall och några lyckades se en skymt av haren. Däremot slutade rävjakten som så många gånger förr med att den gick i gryt. Detta till stor besvikelse, inte minst för en av mammorna i gänget som verkligen fick blodad tand för denna jaktform och som inte kunde smälta att vi inte fick räven, vilket hon muttrade om hela helgen…

Fixa brasa
Från vänster: David Möll, Oskar Eriksson, Rikard Didriksson, Alexander Brunåker, Ludvig Bergqvist och David Ivarsson ordnar brasa i väntan på att hundarna ska ta upp.

Väntan vid gryt
Fr. vänster: Arvid Sörvik, Jakob Nyhem, Nisse Häll, David Jonsson, Johan Jobs, John Häll, Oskar Eriksson, David Ivarsson, Maria Moberg, Theo Lundtoft, Anton Moberg och Anton Möll vid grytet för den spännande grytjakten.

Väl åter på torpet serverades fika och vi delade respektive hundgrupps jaktupplevelser med varandra.

Innan lunch var det sedan dags för skytte, i form av hagelstig. Fyra stationer med olika svårighetsgrad och såväl stillastående mål som rörliga mål.

Skytteinstruktion 1
David Jonsson visar hur man skjuter vid en av stationerna på hagelstigen.

Skytteinstruktion 2
Sven Eriksson instruerar Jakob Nyman på hagelstigen.

Alexander Brunåker

Johan Jobs

Hagelsttig
Simon-Eriksson, Anders Eriksson, Theo Lundtoft och Mattias Svensson.

Mor och son
Maria och Anton Moberg

Efter lunch fanns möjligheter att vila, spela lite boll eller liknande innan fågeljakten.
Med hjälp av två Gordon setters och en Vorsteh var det så dags att prova lyckan på skogsfågel. Tyvärr var det ont om fågel i markerna men med hjälp av hundarnas arbetssätt och hundförarnas ledsagning fick de oinvigda en bra bild över jaktformen.

Hundförare
Hundförare Putte med en av sina två Gordon settertikar.

Innan kvällsmaten hade en av hundarna lyckats driva en grävling i gryt och den jaktformen var väldigt intressant och spännande. Det blev inte sämre av att vi till sist fick en grävling. Efter kvällsmaten samlades vi alla trötta men också mycket nöjda runt lägerbrasan och summerade dagens alla intryck. Redan strax efter åtta på kvällen kom en av grabbarna, tittade på mig, och frågade
-Anders får jag gå och lägga mig nu?-JA, det får du!
Och knappt hann jag säga mer innan han och fler med honom lagt sig för att sova.

Söndagen började med jakt och ungdomarna kunde välja om de skulle jaga fågel med stående fågelhund eller hare och räv med stövare. Tyvärr var nog både hundar och ungdomar lite trötta så en morkulla blev enda jaktbytet.

Morkulla
Niklas Jonsson med morkulla skjuten för sin stående vorsthetik.

Lägrets sista aktivitet var en kombinerat 22-stig och tipspromenad som varvades med lerduveskytte.
Kulstigen bestod av skytte mot rådjur, räv och björn som måltavlor och där man
fick lära sig vikten av att använda skjutkäpp eller utnyttja vad naturen erbjuder i form av skjutstöd.

Start kulstig
Från vänster: David Ivarsson, Anton Möll och Anders Fredriksson vid
starten på .22-stig och tipspromenad.

Hagelinstruktion
Johan Jobs får instruktion av Niklas Jonsson. David Jonsson sköter duvkastaren.

Här kan du se Theo skjuta sina första lerduvor. Vad månde bliva?!

Avslutningen, med pris- och diplomutdelning, hölls i teorisalen där undertecknad också tackade sponsorer, ledare, hundförare, kökspersonal, föräldrar och inte minst ungdomarna för deras insater, god mat och fina uppträdande.

Tack alla!

Anders Fredriksson