Västmanland

Foto: Göran Ekström

Jägareförbundet Västmanland överklagar lojaktsbeslut

En tilldelning på två lodjur är för lågt om målet för lodjursstammen ska nås. Det menar Jägareförbundet Västmanland. Nu överklagar därför länsföreningen länsstyrelsens beslut till Förvaltningsrätten i Luleå

2017-01-19

Jägareförbundet Västmanland menar att länsstyrelsens beslut om jakt på två lodjur inte grundar sig på de förvaltningsplaner för stora rovdjur som beslutats av viltförvaltningsdelegationen.

Jägareförbundet skriver i sin överklagan: ”Länsstyrelsen och Jägareförbundet Västmanland är överens om att ett led i att skapa och bygga långsiktigt förtroende för lodjursförvaltningen är att verkställa den regionalt beslutade förvaltningsnivån. Jägareförbundet Västmanland menar dock att länsstyrelsen inte lever upp till denna intention i sitt beslut.”

Hela överklagan kan du läsa här