Västmanland

Foto: Lars Björk

Skyddjakt på älg i gröda

Under vårvintern har länsstyrelsen i Västmanland genomfört flera möten med markägare med information om skyddsjakt på fåglar och även på klövvilt. Där har de brustit i informationen om skyddsjakt på älgar i havren.

2017-04-14

Länsstyrelsen har uppgivit att en lantbrukare, i ett älgskötselområde, kan skjuta älg i gröda från den 16 augusti och området kan inte göra någonting åt detta. Det enda som markägaren behöver göra är att tala om för Äso:t att han fällt en älg. Detta stämmer inte då det oftast finns överenskommelser i områdena.

Lagstiftningen ger Äso:t möjlighet att fälla älg i grödan från den 16 augusti. Älgskötselområdet är en frivillig samverkan och där man har kommit överens om detta ska utnyttjas eller inte. Är det så att någon bryter mot de överenskommelser man har finns möjligheter att agera i äso:t. Skulle någon fälla en älg i havren trots beslut att inte göra detta kan Äso:t utesluta en sådan markägare.

Ska ett älgskötselområde fungera bygger detta på att man ingår överenskommelser som följs. Är det så att man inte kan acceptera något grundläggande, t.ex. att skyddsjakten i gröda under augusti, finns det inget annat än att den markägaren/jaktlaget får lämna området.

Det kan vara dags för skötselområdena att se över denna möjlighet till skyddsjakt på älg i havren från den 16 augusti. Om den ska utnyttjas eller inte, vem tillfaller då älgen, räknas den av för det jaktlag där den fälls etc.

Lars Björk