Västmanland

Niklas Knutsson med Green, första ekipaget i Västmanland. Foto Thomas Larsson

Eftersöksassistans har kommit till Västmanland

Länsföreningarna i Västra Götaland har under ett par års tid drivit ett projekt kallat eftersöksassistans. För ett år sedan hoppade hundverksamheten i Västmanland på projektet i samarbete med de andra föreningarna. Nu närmar vi oss målet.

2017-07-26

Avsikten med eftersöksassistans är att ge jaktlag hjälp med eftersöken av kvalificerade ekipage. Kanske är jaktlagets egna eftersökshund sjuk, löper, är bortrest eller ligger inte på den utbildningsnivå som just detta eftersök kräver. Det kan ibland också vara så att jaktlaget för tillfället inte har en eftersökshund.

Alla eftersökshundar behövs och har en lång utvecklingabana i träningen till toppnivåerna. Det tar tid att komma dit. Nio av tio eftersök har inte så stor svårighetsgrad, men det tionde kräver kanske riktigt kvalificerade utövare. Har man inte vad som krävs för det svåra eftersöket, så är det tänkt att man ska kunna be om hjälp av eftersökassistans.

För att ingå i besättningen för eftersöksassistans så måste man vara erkänt duktig. Det får man visa på ett prov där alla delar av eftersöket ingår. Alltifrån att hantera och intervjua skytten, göra skottplatsundersökning, klara kvalificerade spårarbeten, framförallt kunna ha hundmaterial att kunna göra ett bra avslut.

Den 23 juli så hölls första examinationsproverna i Västmanland med tre ekipage som ville visa sina färdigheter. Examinatorer var Thomas Larsson, hundansvarig i Västmanland, Seppo Piirhonen, vilspårdomare samt Else Ammentorp som har varit en av de drivande eldsjälarna i projektet hemma i Västra Götaland.

Av de tre provdeltagarna så var det bara en som klarade det svåra provet som definitivt inte var lättare pga. värmen och det torra underlaget. Den nya medlemmen i Eftersöksassistans heter Niklas Knutsson från Salakretsen med sin Bayerska viltspårhund Green.

Vi väntar ivrigt på att flera deltagare vill göra provet men vi  utökar hellre långsamt och håller en god kvalité på ekipagen säger Thomas Larsson. Det ska vara fint att vara medlem i eftersöksassistans och jaktlagen ska känna trygghet i att anlita dessa ekipage.

Du som vill veta mera om eftersöksassistans kan läsa länken. Vill du fråga om något så är du välkommen att höra av dig till Thomas Larsson jakthund,vastmanland@gmail.com eller ringa 070-608 94 40 kvällstid.

Länsföreningen gratulerar Niklas till prestationen och önskar honom lycka till!

Kontaktuppgifterna till våra ekipage hittar du under fliken verksamhet/hund. Niklas var först på plan men flera kommer efterhand.  Innan sidan är klar kan du nå Niklas Knutsson  på 0730-762288.