bakgrund

Västmanland

Foto: Hans Ring

Utbildningsjakt Dovhjort

Passa på att anmäla till utbildningsjakt dovhjort i Skogaholm

2017-10-30

Under utbildningen, som pågår under två dagar, får du lära dig mer om dovviltet och jakten på densamma, både i teorin och praktiken. Vi behandlar dovviltets biologi, historik och levnadsvanor. Stor vikt läggs också på viltvård och hur man förvaltar en dovviltstam. Olika jaktmetoder och hundanvändning kopplad till hög etik tas upp i både teorin och praktiken. Jakten sker både som vakjakt och drevjakt. Vi praktiserar urtagning, flåning och styckning. (OBS! Momentet tillvaratagande utgår om ingen dovhjort fälls).

Kursdatum: 24-25 november alternativt 8-9 december 2017

Krav:Jägarexamen samt godkänt skjutprov på älgbanan (minst brons). Ta med eget vapen klass 1 samt jaktammunition.

Mål: Efter genomgången kurs ska deltagarna ha grundläggande kunskaper om:
- Dovviltets biologi, historik och levnadsvanor.
- Viltvård och förvaltning.
- Inventering av en dovviltstam.
- Dovviltets anatomi.
- Jakt kopplad till hög etik.
- Tillvaratagande av skjutet dovvilt.

Kursavgift: 2995kr inkluderar mat och boende.
Instruktör är: Anders Fredriksson

Anmälan sker:
1. via webben "https://jagareforbundet.se/utbildning/kurser/". Kryssa i Örebro län och leta därefter upp utbildningen "Utbildningsjakt dov". OBS! Du måste ha ditt medlemsnummer tillgängligt.

2. till Anders Fredriksson telefon 0553-108 32 alternativt e-post anders.fredriksson@jagareforbundet.se

Vid frågor kontaktas Anders Fredriksson, telefon 0553-108 32.