Västmanland

Foto: Ingemar Carlsson

Uppskattad Ungdomsjakt Köping- Hallstahammarskretsen

Köpings-Hallstahammarskretsen höll för tredje året i rad en uppskattad kombinerad Ungdoms-Nybörjarjakt.

2018-12-31

Dagen började med ett disigt höstväder och det såg ut att framöver bli en riktigt fin jaktdag. Jakten var menad och marker valda, för att ge de nya deltagarna en upplevelse av rådjursjakt med drivande hund i lämpligt tempo.

Allt var förberett med några erfarna hundägare som jobbade med Bassethundar. Flera av deltagarna kom från olika håll i landet eftersom några kom från Skogsbruksskolan i Skinnskatteberg som har riksintag. Totalt var det tio deltagare med olika erfarenhet.

Fyra rådjur blev skjutna och mellan dreven var det lektion i passning och tillvaratagande av viltet. Ingen jakt utan en brasa som var igång för kaffedrickande och korvgrillning.

Svenska Jägareförbundet tackar Svinskogens jaktlag med ungdomsansvarige Ingemar Carlsson i spetsen, för ett lyckat arrangemang.