Västmanland

Foto: Lars Björk

Välbesökt temakväll Vildsvin

Temakvällen var arrangerad både för markägare, skogsägare och jägare.

2018-12-31

Tidpunkten visade sig vara rätt och intresset vara stort. Ett 90 tal deltagare kom till temakvällen. Arrangerande jaktvårdskrets Hallstahammar-Köping var en liten stund oroliga för att lokalen skulle vara för liten och att kaffet inte skulle räcka, trots att det var väl tilltaget. Men alla fick plats och både kaffe och bullar räckte till.

Jaktvårdskonsulent Lars Björk föreläste under ca 2 timmar kring temat vildsvin och hur jägare, markägare samt lantbrukare, måste öka samarbetet för att få till en effektiv förvaltning av viltet.

Material kring hur detta samarbete kan fungera finns även på jägareförbundets hemsida. https://jagareforbundet.se/jakt/Jakt-olika-viltslag-och-typer/vildsvinsjakten/

Studiefrämjande var även med och stöttade under kvällen. Studiefrämjandet lånar även ut den sk. jaktriggen, vilket består av olika typer av fallmål. Lokala kretsar eller jaktlag har tillgång till denna samt instruktör i syfte att träna olika jaktsituationer som kan uppstå.

Vi vill slutligen tacka vår jaktvårdskonsulent Lars Björk, samt Therese Jäderberg från Studiefrämjandet och medlemmar från den lokala jaktvårdskretsen, utan vilkas insats detta inte varit möjligt att genomföra.

Walter Piva

Ordförande Jaktvårdskretsen Köping/Hallstahammar.