Västmanland

Foto: Elisabet Larsson

Viltspårkurs

Nu utbildar vi hunden. Grundläggande hundkunskap, lite dressyr och träna viltspår efter en plan. Syftet med kursen är att ge kunskaper om hur förare och hund kan utvecklas mot att bli ett pålitligt och uthålligt spårekipage. Kursen är lämplig för dig som senare tänker att gå e-eftersökskursen där vi utvecklar dig och din hund till ett ännu mera samspelt eftersöksekipage.

2019-04-18

Kursdatum

7/5 kl 18-21 Upptakts möte med teori om hundens utveckling och spårträning i studiefrämjandes lokal i Västerås.

11/5 kl 8.00-11.00 Praktik, Hallstahammar

14/5 kl 18.00-20.15 Praktik Hallstahammar

21/5 kl 18.00-20.15 Praktik Hallstahammar

28/5 kl 18.00-20.15 Praktik Hallstahammar

4/6 kl 18.00- 20.15 Praktik Hallstahammar

11/6 kl 18.00-20.15 Praktik Hallstahammar

Krav: Alla raser är välkomna men hunden bör var över 8 månaders ålder.

Längd: ca 26 timmar

Kostnad: 1400 kr för medlemmar i Svenska jägareförbundet. 1600 kr för dom som inte är medlemmar i förbundet.

Max deltagarantal: 10

Kursledare: Thomas Larsson lydnads (steg två) och eftersöksinstruktör i Svenska Jägareförbundet samt viltspårsdomare.

Kontakta kvällstid vid frågor 070-6089440

Mål: Kursen ska ge deltagarna fördjupande kunskaper om:

• Spårläggning som utvecklar hundens förmåga att spåra vid eftersök.
  • Hund respektive förarens arbete under spårning.
  • Analys av och lösningar på problem som uppstår i spårträningen.
  • Hundens utveckling och hundars mentalitet.
  • Att få hunden i rätt arbetsstämning.

Övrigt: Kursdeltagare som innan kursen utvecklat en god relation och ett väl utvecklat samspel med sin hund har en stor fördel. Svenska Jägareförbundets lydnadskurser erbjuder ett utmärkt sätt att uppnå detta.

Anmälan sker till: jakthund.vastmanland@gmail.com

I anmälan skriver du namn, adress, telefon samt personnummer.
Vi vill även veta vilken ras, ålder erfarenhet och arbetssättet på din hund.
Vi uppskattar även om du berättar om dina förväntningar på kursen.
Sista anmälningsdag 2019-04-30

Anmälan är bindande och avgiften skall vara betald före kursstart.

Anmälningsvillkor i övrigt enligt Studiefrämjandets regler https://www.studieframjandet.se/om-oss/anmalningsvillkor/  Ditt personnummer behövs då vi samarbetar med Studiefrämjandet. Här kan du läsa om varför och hur de hanteras: https://www.studieframjandet.se/om-oss/dina-personuppgifter/

Övrigt: Som kursdeltagare ansvarar du för din egen hund samt för dina egna avlossade skott om sådant förekommer på kursen. Dvs samma premisser som vid jakt. Kontrollera din och hundens försäkring

Studiefrämjandet I samarbete med Studiefrämjandet