TEMA DAG VILDSVINSSKYTTE - Svenska Jägareförbundet

När: Lördag 15 juni 2019 kl 09.00 – 12.00

Var: Hallstahammars jaktskytteklubb

Kostnad: 50 kr, betalas med Swish, vid omskytte 50 kr

Max 20 platser och föranmälan.

Som en fortsättning på temakvällen vildsvin bjuder nu Köping/Hallstahammar JVK in till skyttedag vildsvin. Under dagen kommer vi att genomföra vildsvinspasset vilket består av nedanstående moment. (Kompetensbevis skrivs ut efter godkända moment).

Fika kommer att finnas att köpa på plats. Medtag egen ammunition, dock finns standardkaliber att köpa av Hallstahammars jaktskytteklubb.

Anmäl dig till: anna.sahlander@jagareforbundet.se

Ange namn, adress, personnummer och mobil, märk din anmälan  ”Vildsvinspasset”.

Skjutmoment

Vildsvinstavlan som används ska vara av storlek motsvarande en årsgris, med utritat anatomiskt träffområde. Vapnet ska vara klass 1. Skjutledaren skriver in i foldern "Mitt träningsskytte" för godkänt pass.

1. Åteljakt. Avstånd 50 meter på stillastående vildsvin. Här skjuts 4 skott med stöd, motsvarande jakttorn eller likvärdigt, med samtliga skott i det anatomiska träffområdet för att få godkänt.

2. Smygjakt/spannmålsjakt. Avstånd 50 meter på stillastående vildsvin. Här skjuts 4 skott stående som samtliga ska träffa i det anatomiska träffområdet. Ska genomföras med stöd.

3. Hundjakt/drevjakt. Avstånd 30 meter på löpande vildsvin. Här skjuts 4 skott stående som samtliga ska träffa i det anatomiska träffområdet. Ett skott skjuts per löp, tillåtet att skjuta med skjutkäpp eller rem/midjestöd. Momentet kan skjutas på viltmålsbana hög fart (godkänd för klass 1) eller på en älgbana. Då ska halva öppningen skärmas av, normal fart.

Välkomna!

Arrangör Jaktvårdskretsen Köping/Hallstahammar i samarbete med Studiefrämjandet

Här hittar du hela inbjudan för utskrift

Logga studiefrämjandet