Västmanland

Vård i det vilda

Vård i det vilda – lär dig rädda livet på hund och människa

2019-07-19

När olyckan är framme kan första hjälpen vara skillnaden mellan liv och död. Många är dock osäkra på vad man ska göra när något allvarligt händer, även bland oss jägare. Därför finns utbildningen ”Vård i det Vilda”, för att ge nödvändig kunskap om vad du ska göra när din jaktkamrat, såväl människa som hund, blivit skadad.

För med rätt kunskaper och utrustning kan du och dina jaktkamrater rädda liv. Under utbildningen får du lära dig vilka skador som kan drabba hund och människa under jakten/jaktträningen och hur du på olika sätt kan ge akut hjälp fram till att personen omhändertas av sjukvårdspersonal eller hunden av veterinär.

Datum: 28 september- mer information sänds ut efter anmälan

Plats: Brunnby Gård, Västerås

Pris: Pris: 1.595kr per person inklusive: 1 sjukvårdskit samt förtäring för hela dagen

Kursledare: Urban Westermark.
Anmälan till utbildningen görs via webben https://jagareforbundet.se/utbildning/kurser/

Krav vid anmälan:
Medlemskap i Svenska Jägareförbundet

Längd:
7 timmar med fokus på praktiska övningar

Innehåll:
Ett unikt sjukvårdskit och godkänd HLR-utbildning ingår liksom hjärtlungräddning för hundar. Sjukvårdskitet innehåller bland annat ett hemostatiskt förband med ämnen som snabbare kan stoppa kraftiga blödningar. Vi tränar också förbandsläggning på hund och människa.

Syfte:
Att öka den enskildes kunskap och därmed viljan att ingripa vid olyckshändelser och på så sätt bli en värdefull tillgång i såväl jaktlaget som samhället i övrigt.

Mål:
Efter genomförd utbildning skall deltagaren ha grundläggande kunskaper och färdigheter i:

• Människans anatomi
  • Hundens anatomi
  • Känna till de vanligaste skadorna för människa respektive hund
  • Kunna utföra de åtgärder som är kopplade till de vanligaste skadorna
  • Behärska det material som finns i sjukvårdsutrustningen
  • Undersökning av och förbandsläggning på hund och människa samt
    godkänd utbildning i hjärt-lungräddning, HLR