bakgrund

Västmanland

Foto: Thomas Larsson

Träffar med Eftersöksassistans

Det har genomfördes två träffar med Eftersöksassistans senaste tiden. En var på Mamima och en var på Almunge hundcenter.

2021-03-31

Eftersöksassistans (EA) är en sammanslutning av erfarna eftersöksjägare på riks nivå. EA kom till genom en motion från Jägareförbundet Västmanland för en del år sedan som utmynnande i den här lösningen för att hjälpa jaktlag och jägare med eftersök.

Eftersöksassistans kan hjälpa till när jaktlaget får problem med att lösa ett eftersök eller att man inte har tillgång till någon eftersökshund lämplig för viltet som man tänker att jaga.

I vårt län så finns det för nuvarande två eftersöksjägare som ingår i EA. Vill du veta mer om EA eller få kontakt med en eftersöksjägare som ingår i EA har du här en länk till hemsidan: https://jagareforbundet.se/jakt/eftersok/eftersoksassistans/

Eftersöksassistans har även en Facebook sida med samma namn där det kommer ut lite information då och då.

Nivån är hög på dom som ingår i EA så därför gäller det att dom skall få några stora utmaningar för sina spårhundar när vi träffas. Så därför lade vi spåren inne i vilthägnen och efter det lät vi någon löshund röra runt rejält inne i hägnet bara för att låta spårhundarna få mycket störningar senare under spårningen.

Bara ett exempel vad som kan hända i ett av hägnen var när spårhunden skulle påbörja spårningen så kom en flock kronvilt springande alldeles framför spårstarten. När väl hunden kom i gång med spårarbetet så valde flocken kronvilt att löpa förbi spårhunden en gång till. Ekipaget klarade ut samtliga störningar på ett utmärkt sätt! Vilket inte är så förvånande då det är eftersöksjägare som ligger i framkant inom ämnet eftersök.

När samtliga spårarbeten var genomförda så spisades det korv med tillbehör och diskuterades eftersök. Samtliga deltagare åkte sedan hem med några erfarenheter rikare och väl förberedda ifall någon jägare skulle ringa och behöva hjälp med ett eftersök.

Thomas Larsson

Styrgruppen EA