Västmanland

Inbjudan till viltspårskurs 2022!

Nu utbildar vi hunden att på ett konstruktivt sätt följa ett spår och att utbilda föraren att läsa sin hund ifall den är på spåret eller ej. Vi kommer att gå igenom hundkunskap, vittringsförhållanden och dressyr bland annat.

2022-04-23

Syfte:  att ge kunskaper om hur förare och hund kan utvecklas mot att bli ett pålitligt och uthålligt spårekipage.

Kursen är lämplig för dig som senare tänker gå E-eftersökskursen där vi utvecklar dig och hunden till ett ännu mera samspelt ekipage.

Mål: Kursen ska ge deltagarna fördjupande kunskaper om:

• Spårläggning som utvecklar hundens förmåga att spåra vid ett eftersök.
  • Hund respektive förares arbete under spårning.
  • Analys av och lösningar på problem som uppstår i spårträningen.
  • Hundars utveckling och hundars mentalitet.
  • Att få hunden i rätt arbetsstämning (stressnivå) inför ett spårarbete.

Preliminära Kursdatum

8/5 kl. 9.00-13.00 Upptaktsmöte med teori om hundens utveckling och spårträning på Studiefrämjandes lokal i Västerås.

11/5 kl. 18.00-20.15 Praktik Hallstahammar.

18/5 kl. 18.00-20.15 Praktik i Hallstahammar.

25/5 kl. 18.00-20.15 Praktik i Hallstahammar.

1/6 kl. 18.00-20.15 Praktik i Hallstahammar.

8/6 kl. 18.00-20.15 Praktik i Hallstahammar.

15/6 kl. 18.00-20.15 Praktik i Hallstahammar.

Det kan bli så att vi måste ändra datum vid något tillfälle på grund av arbete. Sker det någon ändring så meddelas det cirka en vecka innan!

Krav

Alla hundraser är välkomna men hunden bör vara över 9 månaders ålder. Hunden skall vara vaccinerad.

Längd: ca 26 timmar.

Kostnad: 2000 kronor

Max deltagarantal: 10.

Kursledare: Thomas Larsson lydnads (steg tre) och eftersöksinstruktör i svenska jägareförbundet samt viltspårsdomare. Kontakta kvällstid vid frågor 070–6089440

Eija Mattsson viltspårsdomare

Övrigt

Kursdeltagare som innan kursen utvecklat en god relation och ett väl utvecklat samspel med sin hund har en stor fördel. Svenska jägareförbundets lydnadskurser erbjuder ett utmärkt sätt att uppnå detta.

Anmälan sker till den här länken som du klickar på: Viltspårkurs (studieframjandet.se)

Sista anmälningsdag 2021-05-01

Anmälan är bindande och avgiften skall vara betald före kursstart.

Som kursdeltagare ansvarar du för din egen hund dvs. samma premisser som vid jakt. Kontrollera din och hundens försäkring.

Vi har en pandemi som påverkar oss alla fortfarande. Har du sjukdomssymtom så får du inte komma förrän du anses vara smittfri.