Västmanland

Ny Länsmästare i eftersök 2022!

Det har varit mycket förberedelser runtom i länet inför Länsmästerskapet. I dom flesta kretsarna har det genomförts spårträningar från tidig vår tills nu. Det är dom kretsansvariga för hundverksamheten som har hållt i dom på ett helt föredömligt sätt. Antalet deltagare har nog aldrig varit så många i dom olika kretsarna som detta år på träningarna! Långt över 20 deltagare blev det från vårt lilla län. Jättebra jobbat alla! I år var det som vanligt ett öppenklass viltspårprov som gällde för uttagningen till länsmästerskapet i eftersök.

2022-06-12

För många blev det en typ av examen med kretsmästerskapet som till största del genomfördes föregående helg.

Det har även genomförts anlagsprov utanför kretsmästerskapet i Jägareförbundets regi detta år.

När det blev en sådan stor anstormning till kretsmästerskapen så vi blev vi tvungna att genomföra det under två dagar mot tidigare en dag på grund av domarbrist. Tack till Eija och Seppo som hjälpte till att genomföra detta på ett bra sätt trots förutsättningarna!

Nu till Länsmästerskapet.

Årets mästerskap började med utfrågning av skytt, skottplatsundersökning,
upplägg av eftersöket samt ett spårarbete. Domarna Seppo, Kristoffer och undertecknad hade klurat ut ett scenario om vad som hade hänt på en skottplats. Det är inte alltid lätt att reda ut vid utfrågningen av skytten samt efterföljande skottplatsundersökning vad som har hänt. När deltagarna var klara med den delen fick dom en pejl med sig och fick börja själva spårarbetet.
Domarna följde spårarbetet genom att se hur väl deltagarna följde spåret. Spårdelen blev rätt utslagsgivande kunde vi konstatera för dom olika deltagarna.

Efter detta moment så vidtog eftersöksskyttet där det fanns möjlighet att bättra på sina slutpoäng. I år var det snabbskytte mot ett lodjur. För en del kom det säkert överraskande med ett lodjur. Var är träffområdet på det viltet? Kan man repetera snabbt nog för att hinna med två skott på 5 sekunder med bra pression? Svaret blev att det varierade lite.

Efter det vidtog dom teoretiska frågorna. Det var 20 frågor av olika slag om eftersök, hundar och vilt som kan vara bra att känna till som en eftersöksjägare.

Sedan var det dags att summera dom olika delmomenten under dagen.

Årets värdiga vinnare av länsmästerskapet blev Emma Boström med sin hund Rubus, som är av rasen Labrador. Emma var bästa ekipage i Surahammar/ Skinnskattebergskretsen under kretsmästerskapet.
Hon och Rubus får representera länet i regionmästerskapet som går av stapeln i Gävleborg senare i år.

På en fin andraplats kom Elin Jäderholm med sin hund Krabban. Elin och Krabban vann kretsmästerskapet i Köping/ Hallstahammar.

På tredje plats Joel Lindberg med sin tax vid namn Turbo. Joel representerade Sala kretsen.

Övriga kretsmästare kom på en delad fjärdeplats såsom Eija Mattson med Sune, Västerås.
Krister Larsson med sin blandras Sixten, Arboga/ Kungsör.
Sten Kanding med sin hund Strimma , Fagersta/ Norberg.

Så bra kämpat av alla deltagarna!

Den viktigaste hunden i jaktlaget är eftersökshunden! Träning är en färskvara. Nu kan vi se vad fina resultat det kan ge.

Nu ett varmt tack till alla kretsansvariga på hund och övriga funktionärer! En kan göra lite, men flera kan genomföra så mycket mera.

Thomas Larsson

Länsansvarig Hund