Västmanland

Så tycker politikerna i vargfrågan!

Till Lokalpolitiker i Västmanland: Jägareförbundet vill informera om hur nuvarande vargpolitik påverkar lands-bygden och jakten i länet. Som ett led i detta önskar Jägareförbundet Västmanland få vetskap om vad ni som lokalpolitiker i länet tycker i frågan.

2022-06-15

Bakgrund.

Riksdagen beslutade 2013 att referensvärdet för varg i landet ska ligga inom intervallet 170-270 individer. Naturvårdsverket beslutade därefter att det var siffran 270 som skulle gälla, en siffra som man senare höjt till 300 individer. Efter inventeringen vintern 2020/21 beräknades, med hjälp av bl.a. DNA, att det fanns 395 vargar i landet. Vid denna vinters inventering, som fortfarande pågår till 31 mars, har det hittills hittats 44 familjegrupper vilket är 440 vargar. Till licensjakten i januari 2022 delades, efter överklaganden, ut 27 vargar att fälla i landet som helhet. Det innebär att vargstammen kommer att fortsätta att öka och inte minska mot den nivå som beslutats av såväl Riksdagen som Naturvårds-verket.

Vad gäller antalet vargar i Västmanland har länsstyrelsens Viltförvaltnings-delegation beslutat att Västmanland ska ta sitt ansvar i vargförvaltningen genom att i länet hysa 1,5 vargrevir, något som innebär 15 vargindivider. För att säkerställa att inte den nivån underskrids har delegationen även beslutat att länet dessutom ska hysa ytterligare 2-3 individer.  Totalt 17-18 vargar i Västmanland. Efter inventeringen vintern 2020/21, främst med hjälp av DNA, beräknades att Västmanland berördes av 7 vargrevir med 10 vargar per revir, något som innebär att länet till och från berördes av ca 70 vargar under inledningen av 2021.

Här kan ni läsa hur våra lokala politiker ställer sig kring vargfrågan;

Politikersvar Varg 2022 Västmanland

JÄGAREFÖRBUNDET VÄSTMANLAND