bakgrund

Västmanland

Eftersöksassistans!

Nu är vildsvinen ute i lantbrukets grödor och förser sig!

2022-07-07

Höstvetet är på gång att bli i mjölkmognad och då är det riktigt smakligt för vildsvinen.
Det har även skjutits en del vildsvin redan i grödorna har det kommit rapporter om. Så hjälp nu till att begränsa skadorna för lantbrukarna. Men lika viktigt är att ha kompetenta eftersöksekipage tillgängliga ifall vildsvinet inte blir på plats. Ibland så kan det räcka med en utbildad spårhund till dödssöket. Men annars så behövs det förutom en duktig spårhund även en ställande hund för ett eftersök skall lyckas i många fall.

Sedan några år tillbaka så har Svenska Jägareförbundet en satsning på något som heter Eftersöksassistans (EA). Det är en grupp eftersöksekipage som kan hjälpa till med just eftersök. EA finns tillgängliga i många län i region mitt och syd . Det är rätt höga antagningskrav för att få ingå där, så att vi har så hög kompetens som möjligt när det väl behövs hjälp med ett lite svårare eftersök.

Västmanland har två eftersöksekipage som ingår i EA. Båda genomför eftersök på vildsvin. Du hittar dom på den här länken: https://jagareforbundet.se/jakt/eftersok/eftersoksassistans/

Ring gärna innan du skall ut och jaga så att du vet att dom är tillgängliga. Dom hjälper även till under hela året med dom flesta typer av eftersök om det skulle behövas.

Vi finns även på FB om du vill se vad som händer inom eftersöksassistans.

Thomas Larsson
Ingår i styrgruppen för EA