Västmanland

Foto: Thomas Larsson

Från vänster Martin, Jonas och Joakim. Foto: Thomas Larsson

Resultat kretsmästerskap eftersök 4 juni Köping/Hallstahammar kretsen!

Köping / Hallstahammar kretsen genomförde sitt kretsmästerskap 4 juni på Forsbys marker utanför Västerås.

2023-06-07

Under mycket torra förhållanden som gjorde de utmanande för dom startande ekipagen så genomfördes mästerskapet under ledning av domaren Thomas Larsson som även detta året fick förtroendet att döma.

Efter sedvanlig lottning av spåren så begav man sig ut i skogen för att gå sina spår. När alla spår var genomförda serverades det sedvanliga korven och  prisutdelningen till de startande.

Vinnare av kretsmästerskapet blev Asta med förare Martin Rapp med ett välförtjänt första pris! Asta är bara drygt nio månader gammal men har med sin förare utvecklats till en duktig spårhund. På andraplats kom Atlas som han kallas i dagligt tal med förare Joakim Hedmark. På tredje plats kom även där en av Joakims hundar, nämligen Milo. På fjärde plats placerade sig Bosse med sin förare Jonas Berg.

Det betyder att Martin och Asta blir Köping/Hallstahammars representant i Länsmästerskapet!
Vinnaren i Länsmästerskapet får sedan representera länet i Regionmästerskapet.

Värt att nämna i sammanhanget  är att Martin som är ansvarig för Köping/ Hallstahammar kretsen och Maria Asplund som är ansvarig för Västerås kretsen har under hela våren genomfört spårträning träffar på Forsby marker en gång i veckan på ett förträffligt sätt. Viltspår träning är en utmärkt aktivering av våra jakthundar under lågsäsong och en bra förberedelse för höstens och vinterns eventuella eftersök. Ett stort tack till Carl Schartau för lån av mark till träning och mästerskap!

Thomas Larsson