Norrbotten

Foto: Björn Sundgren

Eftersöksutbildning 8-9 augusti i Älvsbyn

God beredskap för eftersök av skadat vilt är en viktig del av jaktutövandet. Utöver detta gör jägarkåren en stor insats genom att utföra eftersök på vilt som skadats i trafiken. Genom teoretisk och praktisk kunskap och med särskilt tränade hundar ges förutsättningar att klara detta på ett bra sätt.

2015-05-25

Helgen den 8-9 augusti genomförs en utbildning för eftersöksekipage på Jonstorps skjutbana utanför Älvsbyn

Efter genomgången kurs skall deltagaren ha grundläggande teoretisk och praktisk kunskap om: Orsaker till och definitioner av eftersök, eftersöksjuridik, etik, hundkunskap, doftlära, träning av spårhund och lös eftersökshund. Utöver det så skall vi fördjupa oss i skottets verkan mot vilt, skottplatsundersökning, eftersöksskytte samt taktik, upplägg och genomförande av ett korrekt eftersök.

Första dagen består till största del av teoretisk utbildning och uppföljning av era självstudier (För att få utbyte av den praktiskt upplagda kursen ska deltagare först ha genomgått teoriutbildningen på nätet som nås via denna länk). Utöver det skall vi lägga spår och inleda spårträningen med hund. Detta innebär att ni skall ta med er hund. Vi kommer att göra avbrott för lunch ca en timme. Att stanna kvar på platsen, göra en eld och grilla en korv motsvarande är ett alternativ. Annars finns möjligheten att åka in till något lunchställe i Älvsbyn

Andra dagen är det dags för en del skjutövningar, skottplatsundersökning och fortsatt arbete med att gemensamt lägga spår för hundarna. Vapen och hund medföres till dessa övningar. Hundarna kommer att få arbeta under hela eftermiddagen. Lunch i likhet med lördagen. Verksamheten kommer att genomföras utomhus hela dagen.

Kostnaden för den praktiska kursen är 800 kronor. Då förutsätts att teorin är avklarad i förväg.

Kursledare är Kurt Lundgren och Caroline Hallnor

Intresseanmälan görs HÄR