Norrbotten

Foto: Björn Sundgren

Nyutbildade eftersöksjägare

Jägareförbundets eftersöksutbildning genomfördes på Jonstorps skjutbana utanför Älvsbyn under helgen 13-14 juni. Kursen var köpt av Sveaskog och kursdeltagarna jägare på Sveaskogs marker. En intensiv helg med hund och skytte uppskattades av samtliga deltagare.

2015-06-14

Alla deltagare hade innan kurshelgen genomför Svenska Jägareförbundets teoretiska eftersöksutbildning via nätet som grundutbildning. Denna helg gick därför i stor utsträckning i praktikens tecken.

spårträning

Spår lades och hundar fick pröva sina förmågor på dessa.

björnskytte

Skytte genomfördes och satte jägarna på prov med bland annat anfallande björn på schemat.

skottplatsundersökning

Ett avdet mer uppsakkatde inslagen var nog ändå skottplatsundersökningen där ett trafikdödat rådjur användes för att visa på hur skottplatsen egentligen ser ut efter en träff, vilka skottecken man kan hitta beroende på var träffen sitter och hur stor yta som faktiskt täcks av skottecken efter en träff.

Deltagarna lämnade kursen nöjda efter några intensiva dagar på en mycket fin skytteanläggning